Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo1819
#1305262
Från och med 2020 när Volvo infört 180 km/h spärren , tror ni att de kommer vara omöjligt att försöka ta bort den eller kanske det finns något knep så man kan ta bort den? Man kan ju ta bort hastighets spärren på en moppe genom att klippa en kabel men Volvo bilar kommer nog inte vara lika enkelt :x
av Ajajaja
#1305263
Jag ”kill-gissar” och säger att det är helt omöjligt att veta innan Volvo infört det.
Trevlig helg!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Derank
#1305369
Volvo1819 skrev:Från och med 2020 när Volvo infört 180 km/h spärren , tror ni att de kommer vara omöjligt att försöka ta bort den eller kanske det finns något knep så man kan ta bort den? Man kan ju ta bort hastighets spärren på en moppe genom att klippa en kabel men Volvo bilar kommer nog inte vara lika enkelt :x
Hastighetsspärren är mjukvarubaserad och går att ta bort på alla fordon idag och kommer ochså att gå i framtiden.

Sedan är nog 180kmph ett ikke problem för 99% av bilägarma. Är 200kmph ( många är spärrade där idag ) ett problem idag för någon tro?

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

av AndS
#1305373
Precis, det finns redan spärrar idag och jag delar att det inte är något problem för 99%.
Tror t.o.m. att Volvo kan ta marknadspoäng på det.
av Hemingway
#1305948
Derank skrev: Sedan är nog 180kmph ett ikke problem för 99% av bilägarma. Är 200kmph ( många är spärrade där idag ) ett problem idag för någon tro?
Vilka bilar är spärrade vid 200km/h idag?
av AndS
#1305988
Min tidigare V70II diesel var spärrad vid 205 om jag minns rätt, gällande även med Polestar som jag hade. men har för mig att man kunde ta bort spärren mot en peng och även när man beställde den.
Användarvisningsbild
av Derank
#1306091
Hemingway skrev:
Derank skrev: Sedan är nog 180kmph ett ikke problem för 99% av bilägarma. Är 200kmph ( många är spärrade där idag ) ett problem idag för någon tro?
Vilka bilar är spärrade vid 200km/h idag?
Finns massor, exakt var alla är spärrade kan jag inte i huvudet.. men runt 200kmph är många spärrade, xc60in 210, tex d4a

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Himself
#1306098
Det här kommer inte störa mig för fem öre. Kör sällan snabbare än 130 km/h.

Men, ett ämne som det kanske ryktats om... även fast jag inte skulle göra någonting åt den så hoppas jag att det bara är en mjukvaruspärr, så dom inte gör det för att kunna köpa billigare material eller liknande.
av least
#1306103
Om man spärrar på 180 km/h, då kan man sätta enklare däck på bilen, detta vet vi.
Men hur stor vinning/incitament finns det för tillverkaren att montera enklare komponenter i övrigt?

Exempel: Bilens fjädring/väghållning kommer även vid 180 km/h att kräva vettiga komponenter, och dessa delar bör vara klassade för att även tåla 230 km/h.
Så jag tror att Volvos besparning kommer att stanna vid enklare standardmonterade däck.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]