Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Siqqe
#1305102
Hej,

Jag har återigen problem med sorgebarnet.
Igår vid långkörning började motorlampan lysa, men utan felmeddelande.

Tänkte först om det kan vara ett intermittent fel, och isf borde det helt enkelt räcka med att nollställa/kvittera felkoden.
Bilen går precis som vanligt och efter tankning kan jag också konstatera att förbrukningen är normal.

Någon som har idéer på felsökning utan felkodsläsare? Men framförallt, hur nollar jag systemet utan att åka till volvoverkstaden?

Bilen är en XC90 D5 -2015, 11 000 mil.
av Siqqe
#1307212
Xanthopteryx skrev:OBD-läsare och appen Torque.
Perfekt. Gjorde som du sa och läste ut denna felkoden:

P2002 = Particulate Filter Efficiency Below Threshold Bank 1

Nollställde felkoden och en dag senare kom felkoden tillbaka. Någon som har varit med om detta tidigare? Volvo verkar inte villiga till att ge mig tips, utan vill självklart ta in bilen för felsökning och reparation.

Händer det att partikelfiltret sätts igen och kan rengöras manuellt?
#1307249
Och återkommer igen om du tar bort den?

Då känns det som att det kanske blivit fel någonstans. Kan ju vara en sensor som är kaputt?
Googla på felkoden så får du lite olika beskrivningar av vad det kan röra sig om.
Hittar du inget där som du kan testa själv till rimlig penning (byta en sensor kan ibland vara enkelt och billigt och iband tvärt om) så är det nog tyvärr att hitta någon som är kunnig på Volvo och kan felsöka ordentligt.
Sensor trasig (ger fel värden - kan du läsa värdena med Torque?), trasigt DPF, något annat trasigt, läcka i systemet, .... Finns ju några saker att beta av.
av Siqqe
#1336415
Efter 4 vändor hos Volvo så lyckades de äntligen hitta felet. Tråkigt dock att det var partikelfiltret som var sprucket invändigt.
Kostar 21 000 + arbete.

Bilen har nu gått 12 500 mil, årsmodell 2016. Garantin har löpt ut men täcks av Volvias maskinskadegaranti. Tyvärr blir självrisken 35% av kostnaden eller minst 7500 kr.

Efter mycket tjat från min sida gick Volvomeken med på att ansöka om goodwillgaranti... Vad har ni för erfarenhet av Volvos goodwill?
av least
#1336418
Volvo har en generös goodwill - om det kan kopplas till att kunden har haft det "tufft" på verkstaden.
Eller att felet är känt, men inte tillräckligt stort för att bli en återkallelse.

Att en DPF spricker måste ändå klassas som ovanligt, så med lite tur tar Volvo en del av kostnaden.
av JonasBe
#1341666
least skrev: mån 09 sep 2019, 14:37 Volvo har en generös goodwill - om det kan kopplas till att kunden har haft det "tufft" på verkstaden.
Eller att felet är känt, men inte tillräckligt stort för att bli en återkallelse.

Att en DPF spricker måste ändå klassas som ovanligt, så med lite tur tar Volvo en del av kostnaden.
Hej
Jag har bara bra erfarenhet av Volvos goodwill. Har haft både BMW och VW och där är det alltid jag som kund som gjort fel.
Värst i klassen 7 dagar i veckan är VW som aldrig tar något på goodwill och man inte har ARN i ryggen. VW var på tapeten i SVT i veckan igen då en persons nya passat plötsligt låser upp sig utan till synes anledning. Filmbevis räcker inte enl VW. Utan de vill har ett uttalande från ARN innan de gör något.

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]

Mer info. Jag hittade en youtubefilm som handlar […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Såg på protokollet att du också[…]