Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Favazza
#1305142
Skiljer det något i utrustning på modellerna? Läste någonstans om innerbelysningen bland annat som inte fanns i V60 men i V90. Likaså detalj med belysning vid handtagen som jag sett finns på V90 - finns det på V60?

Edit: såg precis en bild med belysning på handtagen på en V60 så den frågan är besvarad :-)
av Hertsh
#1305177
Favazza skrev:Skiljer det något i utrustning på modellerna? Läste någonstans om innerbelysningen bland annat som inte fanns i V60 men i V90. Likaså detalj med belysning vid handtagen som jag sett finns på V90 - finns det på V60?

Edit: såg precis en bild med belysning på handtagen på en V60 så den frågan är besvarad :-)
Jag gillar verkligen V60 mycket mer än V90, rent utseendemässigt.

Det märks dock att Volvo varit tvungna att spara pengar på detaljerna när de utvecklat den mindre modellen. Premiumkänslan som ju i mångt och mycket ligger i detaljerna är betydligt lägre i V60.

Några enkla exempel är att golvet i bagaget på V90 har gasfjäder men V60 en simpel krok som ska hängas i taket för att hålla golvet uppe. Eller tex spåren för gardinen i bagaget är mer fjädrad och bastant i V90 och sladdrigare funktion i V60.
av Lövet
#1305179
Från bakdörren och bakåt finns ju ingenting på V60 som är bättre. Ser tjock och tung ut istället för slank och snygg. Men snyggare framlyktor absolut.
Bild
Sämsta vinkeln är nog
Bild
av beachman
#1305184
Hertsh skrev: fre 15 mar 2019, 15:25
Favazza skrev:Skiljer det något i utrustning på modellerna? Läste någonstans om innerbelysningen bland annat som inte fanns i V60 men i V90. Likaså detalj med belysning vid handtagen som jag sett finns på V90 - finns det på V60?

Edit: såg precis en bild med belysning på handtagen på en V60 så den frågan är besvarad :-)
Jag gillar verkligen V60 mycket mer än V90, rent utseendemässigt.

Det märks dock att Volvo varit tvungna att spara pengar på detaljerna när de utvecklat den mindre modellen. Premiumkänslan som ju i mångt och mycket ligger i detaljerna är betydligt lägre i V60.

Några enkla exempel är att golvet i bagaget på V90 har gasfjäder men V60 en simpel krok som ska hängas i taket för att hålla golvet uppe. Eller tex spåren för gardinen i bagaget är mer fjädrad och bastant i V90 och sladdrigare funktion i V60.
Det är också stor skillnad på dörrsidorna till v90s fördel. Väljer man klädd instrumentpanel blir i princip hela dörrsidan på v90 läderklädd, medans i v60 är bara överdelen klädd.

Jag tycker v90 gör sig väldigt bra som CC, den ser inte lika baktung ut. Och gillar man inte svart plast så går den ju att få nerlackad, vilket saknas på v60CC
av TomasGBG
#1305200
Man är ju partisk... men föredrar helt klart V90s svepande linjer som harmoniserar längs hela bilen. V60n känns avhuggen. V90n hade gärna fått vara ännu längre... jag gillar "full size station wagons"
av Lövet
#1305212
Nä du har bara rätt ;-)

@grillchips Det är som att det är två designteam som designat V60 fram och bak och sen så möttes de i mitten. Problemet var bara att de aldrig tittade på varandras arbete...
Felkodsläsare vida

Hej! Ķort fråga till er. Jag har 2st s60 fr&[…]

@fjohan82 , Har samma märke, en 5-25 och en […]

Service

Tjena! Precis köpt en v60 och åker tr[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

som ovan, jag hade inte varit nöjd överh[…]