Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1304216
Visst kan man tycka att Volvo är en "skitbil", det står en fritt att göra. Men som jag uppfattar det, har du inte kontaktat återförsäljaren om ditt fel ännu. Kalla det att jag har "taggarna ute", men jag tycker du ska låta återförsäljaren försöka fixa felet innan du sågar bilmärket "jämsmed fotknölarna".
#1304217
Xanthopteryx skrev: mån 11 mar 2019, 07:58 Påtala alltid felen i närtid (e-post är bra, finns skriftligt då). Och sedan boka in när det funkar.
Ska boka tid hos verkstaden och kommer skriva en uppdatering hur det gått men menar att modellerna har ständigt massa fel hela tiden känns det som. Min kollegas XC90 2017 har vart inne 5 gånger pga sunroofen också och har fortfarande problem efter alla 5 gånger hos verkstaden också :-(
#1304224
Derank skrev:TS var nog ute efter att höra om fler haft samma fel, jag tror inte att han förväntar sig att forummedlemmarna ska laga hans bil. Det verkar vara jävligt känsligt här att säga att volvo ibland är ren och skär skit, då blir det lixom taggarna utåt här.

Jag förstår TS, den där typen av fel kan driva en till vansinne. ag hoppas det löser sig för dig.
Så du tolkar det som taggarna utåt från användare när en okänd, ny användare ramlar in och dömer ut ett bilmärke som de flesta av oss på forumet kör/äger?
Och när TS inte ens pratat med sin återförsäljare om sakerna som irriterar honom.

Int ens Volvos återförsäljare är tankeläsare, kanske kommer med nästa version av Sensus.
#1304226
P180 skrev: mån 11 mar 2019, 08:22
Xanthopteryx skrev: mån 11 mar 2019, 07:58 Påtala alltid felen i närtid (e-post är bra, finns skriftligt då). Och sedan boka in när det funkar.
Ska boka tid hos verkstaden och kommer skriva en uppdatering hur det gått men menar att modellerna har ständigt massa fel hela tiden känns det som. Min kollegas XC90 2017 har vart inne 5 gånger pga sunroofen också och har fortfarande problem efter alla 5 gånger hos verkstaden också :-(
Byt verkstad? Du kan anlita valfri ÅF för reparation under garanti-tiden.
#1304261
Jag är tillräckligt gammal för att ha varit med om att man, enligt serviceschemat, hade en gratis första service efter något hundratal mil. Jag tror den kallades "Garantiservice". Då hade sådana fel, som skrammel och dålig passform, uppdagats. Är det dags att återgå till det? Att som nu vänta i ett år på första service är kanske inte är så roligt. Då min pappa köpte en Mercedes 1957 körde försäljaren en rejäl provtur på ett antal mil, och kom sedan och levererade bilen hemma hos oss. Men skulle en nybilsköpare acceptera att det stod 10-20 mil på mätaren i dag?
#1304276
SvenB skrev: mån 11 mar 2019, 12:32 Jag är tillräckligt gammal för att ha varit med om att man, enligt serviceschemat, hade en gratis första service efter något hundratal mil. Jag tror den kallades "Garantiservice". Då hade sådana fel, som skrammel och dålig passform, uppdagats. Är det dags att återgå till det? Att som nu vänta i ett år på första service är kanske inte är så roligt. Då min pappa köpte en Mercedes 1957 körde försäljaren en rejäl provtur på ett antal mil, och kom sedan och levererade bilen hemma hos oss. Men skulle en nybilsköpare acceptera att det stod 10-20 mil på mätaren i dag?
Jag fick v70:in hemkörd av säljaren 2015 när den var ny (visserligen bara ~6,5mil) :-)
#1304358
Min skitt V90T8:

1. Android Auto gikk ikke installerer. Forhandler sa det bare var sånn, selv om det stod i kontrakten. Fikk tilslutt installerte det når jeg krevde prisavslag på 20k .
2. Vibrasjoner i 130'ish. Forhandler sa de ikke fant noe, fikk tilbake bilen med mye mindre vibrasjoner og hvite istedenfor svarte blylodd på ett hjul. Blitt bedre med tiden (sikkert foringer som har blitt litt slitt)
3. Bakdørene gikk ikke låse opp i kuldegrader. Forhandler byttet låsekasser bak. Ikke skjedd igjen
4. Skrammel i taket. Var en glidelås i taktrekket som ikke var dratt til ordentlig.
5. Klimaanlegget ga 30+ grader i bilen uansett hva jeg stilte inn klima på på vinteren. Forhandler mente det var som det skulle. Jeg måtte true med advokat. Forhandler fant ut at det var feil og hadde bilen i 2 mnd mens de ventet på deler. Byttet register og styringsenhet.
6. Bremser som bråker som et lite hornorkester. Forhandler og Volvo Norge mener det skal være sånn. Advokat neste.
7. Skinn i setene blir skrukkete og slitt selv om jeg går _veldig_ forsiktig ut og inn av bilen. Orker ikke mase.

Fin bil. En masse drittfeil. Bytter den inn i en på leasing. Så får Volvo krangle med leasingsselskapet (elsker norsk lov ;-))
#1304399
least skrev:Underligt att du måste anlita jurist för att få hjälp, har ni så usla konsumentlagar i Norge?
Nei, vi har veldig gode (for gode?) konsumentlover i Norge, men det er jo ingen andre enn rettsvesen/politi som kan tvinge noen til å gjøre noe de ikke vil.

Vi har ikke "Lemon-law" i Norge, men når det blir snakk om kompensasjon i henhold til konsumentklager, så blir mengden feil tillagt endel vekt.
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsä[…]

Vadå nyare? Ersättningsmodell eller m[…]

"Bara" bytt batteri 4 gånger... O[…]

Stigande tomgång.

Vilken motor? Årsmodell? Felkoder? Lysande m[…]