Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
#1303627
razorfish skrev: tor 07 mar 2019, 21:45 Funkar bra på min bil. Tre lägen, har jag för mig, som man dock ska passa sig för att försöka styra med rösten. Säger man ”rattvärme på” svarar biljäveln ”ringer 112”...
:-) Måste vara dialektberoende ;-)
Användarvisningsbild
av razorfish
#1303646
AndS skrev: :-) Måste vara dialektberoende ;-)
Bergis. Rent allmänt är nivån på Volvos röststyrningslogik ungefär som hos en onormalt tjatig treåring. Dialekter hör helt säkert dit men hos Volvo (jämför t.ex. Apples Siri) måste du komma ihåg och säga precis rätt ord i precis rätt ordning för att det ska funka. Förhoppningsvis blir det bättre med mjukvaruutveckling (hörde jag AI?) men nivån just nu är för dålig.
av AndS
#1303648
Håller med, man skulle få spela in egna. Men det jag upptäckt är att man ska inte säga för mycket och kan den ej tolka får man följdfrågor.
Sedan finns ju de lite enklare för värmen "svettas" eller "fryser" fungerar till 100% och ökar respektive minskar värmen med en grad, eller "synka" för att få samma temp på båda sidor.
Men för mig fungerar "öka/minska stols/rattvärme", etc, utan problem.
av Mumsmums
#1303661
razorfish skrev:Funkar bra på min bil. Tre lägen, har jag för mig, som man dock ska passa sig för att försöka styra med rösten. Säger man ”rattvärme på” svarar biljäveln ”ringer 112”...
Är du möjligen skåning? :-D
Användarvisningsbild
av razorfish
#1303688
Mumsmums skrev:Är du möjligen skåning? :-D
Näe... ...men min fru är, vilket i kontexten Volvo yttrar sig på helt andra sätt (hon får obehagligt ofta upp symbolen kaffekopp och frågan om det inte är dags för en paus snart när hon kör).
Användarvisningsbild
av grillchips
#1303689
@EssDee, semi-automatisk skulle väl jag vilja kalla den. Den startar beroende på utetemp om jag minns rätt. Min är alltid igång utan att jag gjort något om det är under nollan ute.
av Xanthopteryx
#1303695
Fascineras fortfarande över vad som kan påverkas av mjukvaran....
Du kan ställa in så den startar automagiskt. Likaså med rövvärmen. Har min inställd på auto 1 plupp på båda och det räcker gott nästan alltid, så nog skall du märka att den blir varm (om du har funktionen).
Användarvisningsbild
av Derank
#1303696
går det inte att välja om den ska slå på automtiskt i sensus menyn?, såsom på tex 2016, auto rump och rattvärme direkt man startar bilen.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1303699
Så har jag det på min.. Startar automatiskt under en viss utetemperatur.. Kan vara 4-6 grader kanske...

Det behöver inte vara minus i alla fall.. 🔥
av AndS
#1303712
Stämmer bra, du ställer in om den ska starta automatiskt och vilken värmeläge, gäller både ratt och säte.
Men nu kan mitt minne vara felaktigt, men är det inte så att man får den senaste inställningen vid start om den är högre än inställd autostartnivå, tror vår bil gör så.
Så har man max på någon av dem eller båda när man stänger av bilen så blir det max temp nästa gång man startar.
Har man däremot slagit av dem under körning och man ställt in att de ska starta med automatik i lägsta nivå, då blir det inställd autonivå vid nästa start.

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?