Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
#1384377
Att ta ur och sätta i SIM-kort kan lösa vissa problem med uppkoppling. Körde ett projekt för 6-7 år sedan med några hundra mobiler där enstaka plötsligt fick problem med uppkoppling. I de flesta fallen räckte det med att ta ut och stoppa i SIM-kortet, några få fick rengöras. Under projektets gång byttes en del mobiler och vissa av dem fick behålla sina SIM-kort.
Rutinen vid flytt av SIM-kort var också rengöring och på en del av dem kunde man spår av fingeravtryck på de pläterade kontakterna. Så det är väl bra att tvätta händerna när man hanterar SIM-kort eller spara en flaska handsprit från corona-tiden. I gamla datorsystem rengjorde man de guldpläterade kontakterna med t.ex. radergummi och sedan avtorkning med isopropanol (sprit).
av GoranP
#1384388
Detta med radergummit är ett gammalt trick, som du skrev. Fungerar också utmärkt på elektronikkomponenter som är svåra att löda, (typ resistorben. mm) , ett snitt i suddgummit och dra komponentbenet där i. Vips är det betydligt lättare att löda.

Alltså oxidation på kontakter kan störa mycket, göra det hela oberäkneligt.
av rasmusrenzi
#1384536
Det var en intressant och bra erfarenhet du hade där, AndS. Då känns det inte helt orimligt att det kan påverka. Och i mitt fall här, tycker jag att det blev en sån tydlig förbättring, så det kan inte vara en slump.
av AndS
#1384630
Utrustning i bilar med kontaktdon om vi tar den inbyggda "mobilroutern" och då i synnerhet SIM-kort med låg spänning/ström är känsligare för oxidering utifrån "skit" på ytan då de omväxlande också går från varmt till kallt, ev. med risk för kondens/fukt.
av rasmusrenzi
#1384693
Tack langeman71,
Nej, jag har faktiskt inte provat. Med dem enkla anledningen att sedan jag fixade med kortet så har det fungerat 100% av gångerna. Så det har inte varit ett bra utgångsläge för att göra ett jämförande prov. Men jag sätter upp den på listan :-)
Nu när ni pratar om temperaturväxlingar så kom jag faktiskt på att i början, när det bara ”krånglade lite”, så upplevde jag att det var just vid kraftiga väderomslag det var mest problem. Ofta när det blev väldigt kallt. Ytterligare en sak som jag nu känner pekar på simkortläsaren.
av Hjelmberg82
#1392283
Fortsätter i denna tråden istället för att skapa en ny då även jag har problem med internet i bilen. Har en V90 -18 där jag inte kan öppna någon av apparna,står bara och tuggar en lång stund sedan står det "anslutningsfel". Har testat att dela nät från mobilen via BT,använt mobilen som hotspot,och givetvis även simkortet i bilen. Provat med både Telia och Telenor,båda simkorten funkar utmärkt i andra apparater så dom är det inget fel på heller. Jag får upp stapeln som visar täckning för simkortet i bilen och har full täckning,men ingen jordglob. Går man in på inställningar så ser man dock att dem förbrukar surf,och aktiverar man bilens wifi så funkar även det utmärkt att surfa på mobilen,dock funkar fortfarande inte bilens appar som Spotify osv.
Hade bilen inlämnad hos Volvo idag för en vanlig service där dom även ska ha uppdaterat all mjukvara i bilen som dom alltid gör vid service,men har fortfarande samma problem? VOC,navigation osv funkar utmärkt,så det är just apparna som strular verkar det som. Förslag någon? Jag pratade med Volvo-verkstaden innan jag lämnade in den på service och beskrev problemet,men dom visste ingenting och sa att det säkert löser sej när dom gör alla uppdateringar vid servicen,men uppenbarligen hjälpte inte det. Har ägt bilen knappt en månad,och apparna har inte funkat sen jag köpte den. Förutom detta är jag galet nöjd med bilen,så just denna lilla grej är sjukt irriterande :bored:
av Cokeisit
#1392306
Du behöver godkända något avtal eller liknande först. Det finns i inställningarna någonstans. Det borde verkstaden ha vetat om och upplyst dig om.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Liten uppdatering, stressade lite i lördags […]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]