- sön 24 feb 2019, 00:43
#1301055
stevvee skrev: ↑lör 23 feb 2019, 19:58Nä, det där med höjden är en gammal skröna. En kvarleva efter att vissa bilprovningsstatationer gjorde livet enkelt för sig för att slippa dividera med lastbilsägarna över ”glödljus” i fjärrljusen som på den tiden oftast satt på taken. Någon höjdbegränsning fanns ej. Över 1.5 meter är det bara breddmarkeringsljus som får finnas om bilen är bredare än 2,10 meter. Två på hyttak och två på skåppåbyggnad. Före 2010 fick man även ha tre identifieringslyktor i mitten på hytten på tunga fordon.RichardCardell skrev:Tycker det är snyggt. Har också sett det som eftermarknad till Volvos lastbilar. Som någon påpekar borde det inte vara helt lagligt. Mercedes lastbilar finns detta som ett orginaltillbehör att få stjärnan i fronten lysandes. Undrar hur dem löst det, eller om det rent av är olagligt på dem med.Reglerna gäller enbart upp till en viss höjd. Ovanför den höjden är det fritt. Dock minns jag inte höjden i huvudet ! Men därför kan lastbilar se ut som julgranar men personbilar har det bökigare med det.
Skickat från min iPhone med Tapatalk