Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grillchips
#1305740
Ja, det där delade många. Jag är inte helt övertygad MEN jag tycker det är vansinnigt kul när folk vågar göra något annorlunda med såpass nya bilar. Mer sånt här! :D
Användarvisningsbild
av Hanzon
#1306336
RichardCardell skrev:Tycker det är snyggt. Har också sett det som eftermarknad till Volvos lastbilar. Som någon påpekar borde det inte vara helt lagligt. Mercedes lastbilar finns detta som ett orginaltillbehör att få stjärnan i fronten lysandes. Undrar hur dem löst det, eller om det rent av är olagligt på dem med.
Finns som tillbehör till Mercedes GLS och möjligtvis till fler modeller, jag tolkar som att det är lagligt
Bilagor
MB.JPG
MB.JPG (15.32 KiB) Visad 481 gånger
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1306377
Nu är jag inte proffs på typgodkännande och EU-regler, men jag undrar varför det inte skulle vara lagligt?

Så länge det är gult eller vitt sken och inte sticker ut och kan skada folk vid en kollision, så finns det i alla fall inte några böter att skriva ut...
Användarvisningsbild
av grillchips
#1306391
Finns det inget regelverk för antal ljuskällor framåt också? Nu agerar den förvisso inte extraljus så det kanske faller bort på så vis.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1306393
Jo det finns en film på youtube med en polis som berättar hur regelverket ser ut.


/M
Senast redigerad av 1 grillchips, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Här är vi vuxna och respekterar tjänstemännen.
av Hypoxia
#1306508
Nu kanske man inte ska förlita sig på en enskild polis (även om han finns på youtube). Har en egen erfarenhet av en lång diskussion för många år sedan med en polispatrull som efter att ha stoppat mig envist hävdade att mina parkeringsljus+dimljus inte var lagliga. De gav sig dock när jag till slut insåg att jag råkade ha lagboken liggande i bilen och kunde visa upp den aktuella lagtexten. Inte alldeles populärt, men det blev i alla fall billigt :)

Det sista jag hörde när vi separerade var den ena konstapeln som torrt konstaterade ”Jag sa ju att det var en dålig idé” 😂
av III
#1306553
Om man nu vill vara riktigt ambitiös kan man ju kontakta Mercedes och fråga vilken punkt i EG-direktivet de stödjer sig på gällande lysande stjärnan. Antar att det är ett tillbehör som faller under brukarens problem. Sen 2005 gäller, två halvljus såklart, helljus, blinkers, drl . Men sen 2005 får man bara ha två positionsljus och de ska vara symmetriskt placerade Innan 2005 fanns det utrymme att ha flera såvida antalet var jämt och symmetriskt placerade. Lyktor av annan typ än de som upptas i direktivet är inte tillåtna så jag kan inte se att det finns något utrymme för vare sig lysande stjärna eller lysande Volvo-emblem. Efter 2005 regleras till och med antal backslus och fjärrljus. Men Besiktningen är inte pålästa över huvud taget på dessa frågor. Så sannolikheten för nedslag där är otroligt liten. Fåtal inom polisen är pålästa och de jobbar oftast med yrkestrafik. så....
Men jag tycker det blev snitsigt. Nästan sugen på att skaffa en till min V60 som förvisso är av gamla modellen och ha en kontakt eller strömställare till den. Man kan ju be om ursäkt och spela dum om någon gnäller och stänga av den.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1306569
Detta är inget som polisen kontrollerar. Framförallt inte den vanliga patrullen ute i radiobil, eftersom det inte finns upptaget bland brott som man skriver ordningsbot på. Däremot skriver de gärna på om man har annat ljus än gult eller vitt fram.

På sin höjd är det en bilinspektör, som i och för sig är anställda av polisen och som har utbildning att kontrollera dessa saker. Eller polisman med samma utbildning.

Dessa skriver inte heller ut något straff, men kan utfärda ett nytt besök hos bilprovningen där man får visa att tillbehöret är borttaget, men de inriktar sig på sådant som anses vara en trafikfara.

Så, precis som lll skriver, är risken nog näst intill obefintlig att åka fast för en sådan här sak..

Skillnad om dioderna var röda och lyste som en Hella 3000..😁

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]