Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1304356
Anledningen till att de inte bytt till my20 på Bygg min Volvo, är att det finns my19 kvar av v90 och XC90.. Jag gissar på mars ut, sen byter de..

Får man fråga varför du vill ha den sexsitsiga? 😀

Jag förstår inte vitsen med deras sexsitsiga version. Det är ju deras vanliga sjusitsiga modell, där man tagit bort sätet i mitten på andra raden.
Alltså samma säten som innan.

Det hade varit skillnad om de satt ett par kaptensstolar bak, eller likadana stolar som framsätena, som man har i exclusive-versionen.

Men att betala extra för att de bara skruvar bort mittendelen och lägger dit en matta ser inte jag tjusningen med.. Men det är ju jag.. 😀

I och för sig kan du kanske lösa det själv om den inte släpps i Sverige.. 😉👍🏻
av Hertsh
#1304366
Ilduce77 skrev:Anledningen till att de inte bytt till my20 på Bygg min Volvo, är att det finns my19 kvar av v90 och XC90.. Jag gissar på mars ut, sen byter de..

Får man fråga varför du vill ha den sexsitsiga? Bild

Jag förstår inte vitsen med deras sexsitsiga version. Det är ju deras vanliga sjusitsiga modell, där man tagit bort sätet i mitten på andra raden.
Alltså samma säten som innan.

Det hade varit skillnad om de satt ett par kaptensstolar bak, eller likadana stolar som framsätena, som man har i exclusive-versionen.

Men att betala extra för att de bara skruvar bort mittendelen och lägger dit en matta ser inte jag tjusningen med.. Men det är ju jag.. Bild

I och för sig kan du kanske lösa det själv om den inte släpps i Sverige.. BildBild
Först och främst behöver vi inte fler säten än 4 i vanliga fall. Dessutom gör du två antaganden som jag inte sett någon bekräftelse på.
1) att det är samma säten. Så bra är inte fotona från deras pressrelease att det syns och det är inget jag läst någon annanstans.
2) att 6 säten ska vara dyrare än 7. Jag har inte sett någon prislista. Har du? Dela gärna.

Det som blir med 6 säten - och en sak bekräftad, en annat ett antagande - är bättre förvaring i form av stora kopphållare (kanske med utökad förvaring) samt att det blir en lägre plan yta mellan sätena som man kan förvara saker i och som det troligen (läs antagande) kommer finnas accessories till för bättre resande.

Den som lever får se och innan all fakta är på plats beställer inte jag - om det nu ens kommer gå.
av least
#1304396
Exakt samma stolar på bilderna, varför skulle Volvo ta fram andra stolar till just 6-sitsaren?
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1304414
Jag håller med least om att det ser ut att vara samma stolar..

Det är ju inte helt ovanligt bland andra märken att man har lite bekvämare stolar om man väljer två säten bak, istället för tre.

Tesla har det väl så i modell x, BMW x7, Volkswagen caravell..

De kunde ha satt ett par framstolarna istället tex, som de gjort i XC90 T8 excellence. Då slipper de ta fram något nytt.

Att det skulle vara dyrare med 6 säten än med 7 är såklart bara en gissning. Tesla tar ca 30.000kr mer för 6 säten än för 7. Men jag tror att det är skillnad på sätena också i det fallet.

Allt som skiljer från den stora massans önskemål brukar vara dyrare. Även om man får mindre.. 😅
Bilagor
SmartSelect_20190312-131842_Chrome Beta.jpg
SmartSelect_20190312-131842_Chrome Beta.jpg (47.34 KiB) Visad 817 gånger
SmartSelect_20190312-131905_Chrome Beta.jpg
SmartSelect_20190312-131905_Chrome Beta.jpg (41.3 KiB) Visad 817 gånger
av Hertsh
#1304429
Ja det ser onekligen ut som om det är samma stolar men jag - eller vi - vet inte. Däremot är det rena gissningar att det ska vara dyrare, återstår också att se, om det ens blir möjligt att beställa i Sverige. Som jag skrev hoppas jag att det även kan komma bättre accessories for utrymmet mellan sätena samt bra förvaring i "kopphållaren" som är extra. Jag vet inte, hoppas bara. Återstår att se.

Gällande Tesla Model X så är 6 dyrare än 7, det stämmer. Den stora skillnaden är att 6-sitskonfigurationen har riktiga elmotoriserade stolar i mellanrad istället för manuellt fällbar soffa i 7-sits. I ett sånt läge är högre pris motiverat och upp till köpare att avgöra.
av linnnet
#1306105
På Volvos tyska sida står att MY20 går att beställa efter Q1's utgång. Så april som någon tidigare sade verkar vara en bra gissning!
Användarvisningsbild
av Derank
#1306250
Var bilen är ihopskruvad har ju knappast någon betydelse. Det är ju ungefär som de som skulle hah en SKÖVDE motor el vad fan det nu var en gång i tiden. Den blir varken bättre el sämre för det
av Lövet
#1306458
Nä det var länge sen tillverkningsort var en indikator på tillverkningskvalitet. Tror inte de som fått kamremshaveri på sina D5or eller XC90 med dörrar i olika nöjd tröstar sig med att bilen var byggd i Sverige.
av Gorban
#1307761
Såg en XC90 B5 i trafik i går. Det är väl facelift? Troligen en testbil.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]