Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1338652
Jag kommer att stå på mig angående gnisslet och dom nya bromsokshållarna som tydligen sysselsatt Volvo dynet runt i ett par år nu :P
Undrar mest över hur den kan ha käkat upp klossarna runt om på så kort sträcka??? Känns inte normalt. Kör lugnt och fint. Hade en Audi A6 innan som jag körde 8000 mil utan att byta som jag körde lika mycket med den adaptiva farthållaren.
#1338656
Våra klossar ser fortfarande tjocka och fina ut (lite osäker just nu på när de kan vara bytta, om de är bytta men har gått minst 1500 mil, kanske upp till 3.000 om de inte är bytta). Min Mazda 6 gick 12,5 utan att vare sig klossar eller skivor byttes fram (och dessa var det mycket kvar på!).
#1338665
Djungelbrand skrev:Jag kommer att stå på mig angående gnisslet och dom nya bromsokshållarna som tydligen sysselsatt Volvo dynet runt i ett par år nu :P
Undrar mest över hur den kan ha käkat upp klossarna runt om på så kort sträcka??? Känns inte normalt. Kör lugnt och fint. Hade en Audi A6 innan som jag körde 8000 mil utan att byta som jag körde lika mycket med den adaptiva farthållaren.
Kör du ofta med regnsensor ?
#1338725
Jag brukar köra autoläget nä det regnar, frågade frugan också som typ kör hälften av all körning och hon visste inte ens att det fanns ett autoläge :-D

Så att köra med regnsensorn bränner upp bakklossarna på 0-tid för att se till att hålla skivorna torra?
#1338731
Djungelbrand skrev:Jag brukar köra autoläget nä det regnar, frågade frugan också som typ kör hälften av all körning och hon visste inte ens att det fanns ett autoläge :-D

Så att köra med regnsensorn bränner upp bakklossarna på 0-tid för att se till att hålla skivorna torra?
Gör det på VW och antar att Volvo har lika koncept. Men detta gäller ju såklart bara när man kör med regnsensor på fast det inte regnar.

Kan ju även vara så att man bränner belägg fort ändå, Saab 9-3 gen2 brände belägg bak på 1500 mil.
#1338738
stevvee skrev: tis 24 sep 2019, 09:18 Kan ju även vara så att man bränner belägg fort ändå, Saab 9-3 gen2 brände belägg bak på 1500 mil.
Hmm har ägt 3 st Ng9-3 som jag körde 5-6.000mil med och inte kommer ihåg att jag bytte belägg på.
Körde även en del konbana/bana med de :-)
#1338748
AndreasThn skrev:
stevvee skrev: tis 24 sep 2019, 09:18 Kan ju även vara så att man bränner belägg fort ändå, Saab 9-3 gen2 brände belägg bak på 1500 mil.
Hmm har ägt 3 st Ng9-3 som jag körde 5-6.000mil med och inte kommer ihåg att jag bytte belägg på.
Körde även en del konbana/bana med de :-)
Var stående varje vecka med massor utav beläggbyten bak, till och med att det blev brist på beläggen i fabrik. Men många klagade inte bara för att oljebytet var så billigt på dom.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]