Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1296333
Hertsh skrev: tor 31 jan 2019, 21:21
douglinds skrev: Annars är det ju inte så svårt att slå ett öga på beläggen bak själv. Nu ser man ju bara ena sidan, men är det mycket kvar på utsidan, på båda sidorna av bilen, är det generellt sett mycket kvar på insidan också. Det är ingen 100%ig indikator, men börjar det se slitet ut så kan man ju gissa att de inte luras på verkstaden iaf.
Poängen är att kräver du dem på att visa vad de gjort så får de en större känsla av ansvar och slutar trycka på dig saker du inte behöver.
Fast om man lägger de 10 sekunderna det tar själv att kolla, så slipper man ju göra ett byte i onödan, om det nu skulle vara så att verkstaden är oärlig. Man kan då ta upp det med kanske verkstadschef, eller volvo själva. Utan att spendera pengar i onödan.

Visst har man facit i hand, och kan alltid ta fallet längre om man får behålla originalgrejerna, och skicket på dem är helt okej. Men ändå.
#1296570
Verkstäder - tänk att de aldrig skall gå att lita på. Visar ju även undersökningar som görs titt som tätt.

Förslag till alla verkstäder:
Berätta att det är ungefär si och så mycket kvar av bromsbeläggen och baserat på rullade mil sedan senaste bytet så ge en uppskattning om hur länge de kan klara innan byte börjar bli aktuellt.

"Det är cirka hälften kvar av bromsbeläggen. Du har kört 3.000 mil och baserat på tidigare körmönster så beräknar vi att de kommer hålla nästan 3.000 mil till. Vill du vi skall byta nu när du ändå är inne? Serviceintervallet på denna bil är ju 3.000 mil alternativt 1 år."

"Jag kör bara 1.000 mil om året så, nej tack. Det behövs inte. Men tack för att ni sade till."
#1296607
Xanthopteryx skrev: lör 02 feb 2019, 05:25 Verkstäder - tänk att de aldrig skall gå att lita på. Visar ju även undersökningar som görs titt som tätt.

Förslag till alla verkstäder:
Berätta att det är ungefär si och så mycket kvar av bromsbeläggen och baserat på rullade mil sedan senaste bytet så ge en uppskattning om hur länge de kan klara innan byte börjar bli aktuellt.

"Det är cirka hälften kvar av bromsbeläggen. Du har kört 3.000 mil och baserat på tidigare körmönster så beräknar vi att de kommer hålla nästan 3.000 mil till. Vill du vi skall byta nu när du ändå är inne? Serviceintervallet på denna bil är ju 3.000 mil alternativt 1 år."

"Jag kör bara 1.000 mil om året så, nej tack. Det behövs inte. Men tack för att ni sade till."
Precis så gjorde min PST. Han rekommenderade ett byte ca 1500 mil efter servicetillfället när bilen var inne senast, dvs att de inte kommer hålla till nästa service...
#1296662
När min V90 cc gått ca 9000mil började det skrapa från bakbromsarna. Det finns ingen slitagekontroll på klossarna. Bromsskivor ioch beläggg fick bytas. Anledningen till att bakbromsarna var uppslitna är för att jag kör mycket med Pilot assist. Denna använder bakbromsarna mest. Kostade mig 6000kr. I övrigt fullservad.
#1296674
dozking skrev: fre 01 feb 2019, 21:50 Kollade på bromsklossarna idag hos en annan volvohandlare. Och de var mer än 50% kvar så det var typiskt ett trick att få in lite extra till kassan.
Jag hade gått tillbaka och begärt att få pratat med verkstadschefen eller ringt någon högre upp och fört ett jävla liv bara så att dom lär sig att blåsa kunder kan bli jävligt jobbigt annars så kommer dom aldrig att lära sig. Framför allt så kommer dom inte iallafall lura dig igen. :mad:
#1296784
Våran xc70 my13 har rullat 10.000 mil utan problem. Och min firmabil my16 xc70 har rullat 8.000 mil. En hel del kvar av klossarna vad jag kan se vid däckbyte i höstas.
#1296901
Kingboborules skrev: lör 02 feb 2019, 14:55 När min V90 cc gått ca 9000mil började det skrapa från bakbromsarna. Det finns ingen slitagekontroll på klossarna. Bromsskivor ioch beläggg fick bytas. Anledningen till att bakbromsarna var uppslitna är för att jag kör mycket med Pilot assist. Denna använder bakbromsarna mest. Kostade mig 6000kr. I övrigt fullservad.
Samma här. Det lät som metall mot metall bak. Både klossar och skivor bak samt klossar fram byttes vid 7700 mil.
#1296907
Gorban skrev: sön 03 feb 2019, 17:13
Kingboborules skrev: lör 02 feb 2019, 14:55 När min V90 cc gått ca 9000mil började det skrapa från bakbromsarna. Det finns ingen slitagekontroll på klossarna. Bromsskivor ioch beläggg fick bytas. Anledningen till att bakbromsarna var uppslitna är för att jag kör mycket med Pilot assist. Denna använder bakbromsarna mest. Kostade mig 6000kr. I övrigt fullservad.
Samma här. Det lät som metall mot metall bak. Både klossar och skivor bak samt klossar fram byttes vid 7700 mil.
Har ni inte fått påpekande vid service om att de inte kommer hålla till nästa verkstadsbesök?
#1297208
fjohan82 skrev: sön 03 feb 2019, 17:35
Gorban skrev: sön 03 feb 2019, 17:13
Kingboborules skrev: lör 02 feb 2019, 14:55 När min V90 cc gått ca 9000mil började det skrapa från bakbromsarna. Det finns ingen slitagekontroll på klossarna. Bromsskivor ioch beläggg fick bytas. Anledningen till att bakbromsarna var uppslitna är för att jag kör mycket med Pilot assist. Denna använder bakbromsarna mest. Kostade mig 6000kr. I övrigt fullservad.
Samma här. Det lät som metall mot metall bak. Både klossar och skivor bak samt klossar fram byttes vid 7700 mil.
Har ni inte fått påpekande vid service om att de inte kommer hålla till nästa verkstadsbesök?
Nej, men jag kör 3500-4000 mil om året.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortr&oum[…]

Köpråd

Hej jag funderar på att köpa en ny bil.[…]

Dörrlås V-fram

Hej. Kolla kabelhärvan mellan karossen och d&[…]

Köpråd V60 etanol

Köp en nyare Saab istället, fullt med 9-[…]