Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1433972
LasseS90 skrev: fre 05 mar 2021, 22:49 Kör du mycket stadskörning med din tvåhjulsdrivna bil oavsett fabrikat så är det inte bromsandet som nöter belägg/skivor det är antispinnfunktionen som nöter på belägg/ skivor. Har själv kört 2 wd BMW i över totalt 25 år i stadstrafik och fick byta bakre belägg i snitt efter ca 3000mil.
Om antispinn går in så ofta så kör du alldeles för häftigt. Antispinn går bara in om hjulen slirar vid gaspådrag.
Stadstrafik sliter självklart mer då det bromsas mer, men planerad körning och motorbroms gör att det lever länge.

I övrigt håller jag med om att många verkpulare tycker man skall byta i onödan. Bra peng antar jag?
Fått sådant pådyvlat till mig. För två år sedan.
Status bromsbelägg?
Säkert två år kvar. Antagligen mer.
#1433975
KnotVillage skrev: fre 05 mar 2021, 19:44 Går snabbare att skriva byte av klossar i protokollet än att ringa kunden. Det går liksom inte ringa kunden för minsta lilla man hittar och fråga hur mycket denna kör. Det handlar inte bara om bromsar.
Blir OT nu men jag märker skillnad på verkstad/tekniker hur ni jobbat och hur den verkstad fungerar där jag servar bilen.

När jag bokar service ringer jag den utpekade personen. Där får jag informera om bilens mätarställning och jag kan då ge info om sådant jag vill få åtgärdat/kontrollerat. Sedan kollas det vad som gjorts tidigare, miltal vid förra service, hur mycket jag tror kommer att köras närmaste året, etc, sedan anpassas service utifrån de förutsättningarna. Har hänt att vi i dialog t.ex. beslutat om att skjuta på byte av t.ex. kupefilter, byte bromsvätska, torkarblad, mm, utifrån när byte ska göras kontra nuvarande milställning, allt avslutas med att jag får veta kostnaden för service. När jag lämnar bilen görs en avstämning och sedan får jag tfn-samtal/sms beroende av vad jag väljer när bilen är klar. Men har också hänt att man ringt upp under service för att informera/rådgöra med mig.
Så jag förväntar mig att Volvoverkstad som gör reklam och pekar ut en servicetekniker också har ett arbetssätt som är anpassat utifrån det upplägget. Men jag har full förståelse att det skiljer mellan verkstäder och kanske storstad, men också vems plånbok det betalas från, leasing bil kontra privatägd ;-)
#1433983
Jag pratar om Upplands motor som ligger i Sveriges 4 största stad. Vi tog bara reg.nr och följde protokollet. Detta var dock tidigt 00-tal så det kan ha ändrats nu när bilarna rullar 3000 istället för 2000.
#1433987
KnotVillage skrev: lör 06 mar 2021, 10:23 Jag pratar om Upplands motor som ligger i Sveriges 4 största stad. Vi tog bara reg.nr och följde protokollet. Detta var dock tidigt 00-tal så det kan ha ändrats nu när bilarna rullar 3000 istället för 2000.
Ok då förstår jag, för upplägget med personlig servicetekniker fanns väl inte då och i mindre städer har man en annan relation och arbetssätt. Så det är nog också därför vi i forumet också har olika upplevelser av service/verkstäder, troligtvis även utifrån personalomsättning.
Men lite kul att det var just Upplands motor, är en tidigare kollega Kent J som blev VD där (är nog fortfarande). ;-)

Några inlägg blev ju OT men visar på hur saker rekommenderar att bytas och kanske även byts utifrån olika arbetssätt/rutiner innan de är utslitna och kräver byte. Erkänner att jag under de 20-25 år med förmånsbil bara lämnade för service/reparation utan att gå in på detaljer om åtgärd och varför.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]