Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1350190
Hertsh skrev:Byte bromsbelägg är fin inkomst för verkstaden och nästan ingen ifrågasätter dem när de vill byta eftersom det handlar om säkerhet.

Min konspiratoriska hjärna säger att många PST luras. Kräv att få se belägg eller skivor efter byte så de kan "motivera" sitt beslut.
Nog snarare att PST:n inte vill ha tillbaka en besviken kund som ringer och är förbannad några hundra mil efter servicen när bromsarna börjar skrapa och leva jävul.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1350199
Senast ville de byta mina bromsar då de påstod att det vibrerade som fanken när man bromsade och att det var rostkant på, vilket orsakade vibrationerna....

Jag brmsade hårt och lite vibrerade det ja, men efter att ha gjort ett par hårda bromsningar var det borta (jag mjukkör annars alltid). Och visst är det en liten slitagekant, men inget märkvärdigt.
Nehej du, det där är ofta för att tjäna pengar tror jag också.
#1350204
Litar man inte på PST:n, då kan man ju lika gärna byta PST eller serva bilen själv. Finns säkert en del rötägg(som det för överallt annars), men de har nog inte så många kunder kvar till slut...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1350208
De står väl med en fot i varje grav men när min pst ville byta frågade jag om de inte klarar ett år till, jo då sa han då... Ett år senare servade han bilen igen och han trodde att de kanske klarar ett år till då... Tyvärr var de då för dyra så gjorde det själv och visst hade de klarat ett år till även då med lätthet, de ville alltså att de skulle bytas mer än två år i förtid även om jag kan förstå den sista gång han sa till :)
#1350211
Nu har ju media i åratal konstaterat fusk hos verkstäder vid serice, reparationer med mera. Och försäkringsbolagen konstaterar fusk och dåliga jobb på skadeverkstäder. Och det fortsätter, år efter år. Skum verksamhet det där...
#1350234
Xanthopteryx skrev:Nu har ju media i åratal konstaterat fusk hos verkstäder vid serice, reparationer med mera. Och försäkringsbolagen konstaterar fusk och dåliga jobb på skadeverkstäder. Och det fortsätter, år efter år. Skum verksamhet det där...
Ja, men det är väldigt lätt att dra alla över en kam när man läser media. Det finns många duktiga aktörer som sköter sig också, precis som i vilken annan bransch som helst. De som fuskar blir sällan långvariga i branschen numrera pga alla krav och kontroller som finns, både från kunder, branschorganisationer och generalagenter.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1350288
Visst är det så, det finns de skötsamma och det finns de som inte sköter sig.
Och av de som inte sköter sig så finns många kvar. Här ett exempel från Bilia:
https://www.vibilagare.se/reportage/ver ... talar-1027

Och jag garanterar att mörkertalet är STORT!
Har du själv kontrollerat att alla punkter blivit gjorda varje gång?
Och alla som påstår att saker behöver fixas, som inte behöver fixas?
Har haft en Mazda på en märkesverkstad med ABS-lampa och deras resultat efter felsökning (inklusive avgift) var troligen ABS-enhet.
Min egen felsökning gav en trasig sensor vänster bak.
Jag hade rätt.
Jag krävde felsökningsavgiften tillbaka.

Jag har även fått två fälgar förstörda på märkesverkstad.
En märkesverkstad tog bilen till närliggande Biltema för, ja du... vad de nu skulle göra där...

Garanterat skulle man hitta fusk i service och reparation om man gjorde ett nytt test av ett antal verkstäder. Det bra, är så verkar det som.
#1350321
Värst var nog 2001 eller så då bilen som var från 1995 fick nya belägg runt om. Betalade och körde ut, behövde ej bromsa förens rondellen kanske 200 meter bort, inga bromsar... Inga alls, som tur var redde jag ut det och vände dumt nog om och parkerade utanför. Deras svar var att de skulle titta på det samma dag och återkomma. Minns ej vad som felat men samtliga ok och fälgar hade bromsolja så det räckte på sig :) Styvpappan som var gammal med ringdes upp och han for upp och det visade sig att det var en gammal kollega men han gapade på honom ändå att de släppt ut en trafikfarlig bil. Allt fixades inom någon dag och notan revs.

Behöver jag säga att jag kollar bilen innan jag kör iväg sedan dess? :-)
#1420797
I samband med däckskifte mätte jag mina belägg och med 3mm kvar bak samt 5mm fram lackar det mot byte. 5000 mil har kärran rullat.

Någon som vet vilken tillverkare Volvo nyttjar för beläggen? Bosch, Brembo eller någon annan?

Tänkte byta själv och försöker i mesta möjliga mån handla av "rätt" underleverantör :-)
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11

Är ovanligt med ljuddämpning i 17" […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Leasing bildäck

Hej, Jag och min sambo har leasat bil och lä[…]