Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1296256
Jag bytte bromsbelägg runt om vid 7700 mil. Mest motorväg och en hel del autobahn.
#1296264
Byte bromsbelägg är fin inkomst för verkstaden och nästan ingen ifrågasätter dem när de vill byta eftersom det handlar om säkerhet.

Min konspiratoriska hjärna säger att många PST luras. Kräv att få se belägg eller skivor efter byte så de kan "motivera" sitt beslut.
#1296268
Jag kör ca 4mil dagligen. 80 väg. Jag pratade med servicekillen igen då jag tyckte det lät tidigt. Han sa att de var jämt slitna runt om och att jag klarar mig 1500mil till. Så det kanske inte var så illa som han påstod först. Men han sa även att de slits fortare på dessa modeller. Jag har ställt frågan även till en annan serviceistation och de skulle ta det vidare då de tyckte som jag. Så vi får se imorgon vad de kommer fram till.
#1296282
Hertsh skrev: tor 31 jan 2019, 18:42 Byte bromsbelägg är fin inkomst för verkstaden och nästan ingen ifrågasätter dem när de vill byta eftersom det handlar om säkerhet.

Min konspiratoriska hjärna säger att många PST luras. Kräv att få se belägg eller skivor efter byte så de kan "motivera" sitt beslut.
Annars är det ju inte så svårt att slå ett öga på beläggen bak själv. Nu ser man ju bara ena sidan, men är det mycket kvar på utsidan, på båda sidorna av bilen, är det generellt sett mycket kvar på insidan också. Det är ingen 100%ig indikator, men börjar det se slitet ut så kan man ju gissa att de inte luras på verkstaden iaf.

Dock känns 3000 mil VÄLDIGT lite. Antingen är det 100% stadskörning med mycket hårda inbromsningar, fel på volvos belägg, eller så bromsar föraren helt enkelt för mycket/hårt.

Senaste volvon jag hade (V70 05a) körde jag från ny till 29000 mil, fanns fortfarande kvar material på beläggen när den såldes. 95% landsvägskörning.
#1296305
douglinds skrev: Annars är det ju inte så svårt att slå ett öga på beläggen bak själv. Nu ser man ju bara ena sidan, men är det mycket kvar på utsidan, på båda sidorna av bilen, är det generellt sett mycket kvar på insidan också. Det är ingen 100%ig indikator, men börjar det se slitet ut så kan man ju gissa att de inte luras på verkstaden iaf.
Poängen är att kräver du dem på att visa vad de gjort så får de en större känsla av ansvar och slutar trycka på dig saker du inte behöver.
#1296307
Min V70 2007 byttes det vid 18.0000 mil. Automatväxlad.

På Bilia sa dem att det är "akutbyte" som gäller. Att dem är såpass nötta. Så beställde belägg runt om och lämna till en svartmek och då var det ännu 50% kvar på dem. Detta inträffade 2013.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]