Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1338772
pellemando skrev:kan någon förklara kopplingen mellan regnsensorn och bromsarna?
Bilen lägger an bromsarna lätt då och då när regnsensorn är aktiv, för att undvika fukt på skivorna som förlänger bromssträckan. Borde inte slita ner bromsarna som det låter i den här tråden men tydligen... Om bromsarna ligger mot mycket borde ju påverka förbrukningen i så fall.
#1338791
Mycket tveksam till att den lilla dutten på skivorna skulle slita beläggen så det märks
#1338804
Lövet skrev:Mycket tveksam till att den lilla dutten på skivorna skulle slita beläggen så det märks
Det märks. Fråga VW Bild åk med regnsensor i 1000 mil så har beläggen legat mot skivan minst 5000 gånger plus din vanliga bromsning.
#1338808
Har åkt 10.000 mil+ med VW och Audi nu och inte märkt något onormalt slitage alls. Har haft regnsensor på båda. @stevvee,
#1338815
Lövet skrev:Har åkt 10.000 mil+ med VW och Audi nu och inte märkt något onormalt slitage alls. Har haft regnsensor på båda. @stevvee,
Yes och jag har jobbat med märkena och sett problemet.

Minns inte exakt från vilken årsmodell man började torka skivorna med bromsarna men det grundar sig i att man ej hade direkt bromsverkan när det var blött ute.
#1338838
En "killgissning" är att det inte gör någon skillnad om torkarbladsautomatiken är inkopplad eller ej? Regnsensorn finns ju alltid tillgänglig i bakgrunden för systemet och eftersom "bromstorkningen" är en säkerhetshöjande åtgärd så är den antagligen inte deaktiverbar? Men jag kan givetvis ha fel...
#1349616
Skitdåligt att byta så tidigt. Har då inte bytt på någon bil innan 10.000 mil. Då har bilarna hetat 2 st Opel Astra, Opel Vectra, VW Passat och 3 st Volvo XC70. Den Volvo XC70 My-13 vi har nu har rullat 12.000 mil utan något bytt på bromsar. Och den biter bra än.
#1349621
Nu har jag inte läst igenom hela tråden med risk för att någon annan redan kommenterat detta. Är det inte den adaptiva farthållaren som är boven i dramat!!?? Speciellt i kombination med automatlåda där man inte aktivt växlar ner för att sänka hastigheten.

Jag tycker den bromsar i tid och otid, räcker med 5 km/h över inställd hastighet så bromsar bilen.

Jag har tagit som regel att aldrig sänka hastigheten med farthållaren vid sänkt skyltad hastighet, utan istället avaktivera farthållaren i god tid och motorbromsa ner till sänkt hastighet.

Ni som jämför med tidigare bilar som rullat 10 000+ mil på samma belägg, har dessa bilar haft adaptiv farthållare??

Det här är min första bil med adaptiv farthållare, på mina tidigare bilar med mannuell låda och eco-driving har bromskivorna boksavligen rostat sönder vid ca 12 000 mil innan jag fått byta belägg. Betydligt dyrare än att byta belägg...

Ska bli intressant att se hur det blir med denna bil. Har bara kört 2000-mil ännu.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11

Beror på hur stor tjejen är... Hon l&au[…]

Köpråd

Tusen tack för alla svar och då l&arin[…]

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]