Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1293659
Din bil ser ut att ha en större skillnad. Vad jag har noterat är det bara V90s, ca 30% av de kanske. Svensson tänker nog inte på skillnaderna. Sedan är ju förstås bakre skärmen neddragen 5 mm jmf med främre.

Att jmf med min
IMG_0117.jpg
IMG_0117.jpg (76.83 KiB) Visad 1163 gånger
Fram
IMG_0118.jpg
IMG_0118.jpg (81.52 KiB) Visad 1163 gånger
Bak
IMG_0119.jpg
IMG_0119.jpg (76.33 KiB) Visad 1163 gånger
av III
#1293693
Men nu när måtten är tillgängliga kan ni ju lätt mäta själva och avviker det från toleranserna så dokumentera era mätningar, ta bilder och sen kan det ju gå lättare att reklamera. Finns ju olika höga distanser mellan fjäder och upphängningen så det borde kunna gå att lösa även inom toleransen om man vill slippa baktunga utseendet. Kanske rent av egenkonstruerat mellanlägg.
av PL76
#1294163
Min bil hände bak. Volvo skickade chassitekniker från GBG, min PST fick ett antal artiklnr som han beställde vilket innehöll bla. högre distanser men även något mer kommer inte ihåg vad. åtgärden lyfte baken 20mm.
av SundanceKid
#1295954
PL76 skrev: ons 23 jan 2019, 08:05 Min bil hände bak. Volvo skickade chassitekniker från GBG, min PST fick ett antal artiklnr som han beställde vilket innehöll bla. högre distanser men även något mer kommer inte ihåg vad. åtgärden lyfte baken 20mm.
Var gjorde du detta? Min PST fattar inte alls....
av Molind
#1296153
Jag hade det problemet och det påpekade jag till min PST men dom hade mätt bilen och den var inom spec. Så jag fick tjatat till mig att dom höjde min med en distans på hela 9mm.
Bilen är en R-design. Och den såg för jävlig ut tyckte jag då. Nu ser den ut som den skulle gjort från början
av SundanceKid
#1296224
Molind skrev: tor 31 jan 2019, 11:39 Jag hade det problemet och det påpekade jag till min PST men dom hade mätt bilen och den var inom spec. Så jag fick tjatat till mig att dom höjde min med en distans på hela 9mm.
Bilen är en R-design. Och den såg för jävlig ut tyckte jag då. Nu ser den ut som den skulle gjort från början
Har du bild på hur den såg ut och hur den ser ut nu?

Jag har fått en offert på runt 4000:- kr för att höja 21mm bak. Också R-design. Hellre för hög bak än för låg tänker jag.
Tydligen byter man ut 21mm kloss mot 42mm kloss.
av III
#1296371
Fördelen med att höja bak är att fjädringsegenskaperna bibehålls. Om man inte vill ha den styvare.
av Molind
#1296410
SundanceKid skrev: tor 31 jan 2019, 16:21
Molind skrev: tor 31 jan 2019, 11:39 Jag hade det problemet och det påpekade jag till min PST men dom hade mätt bilen och den var inom spec. Så jag fick tjatat till mig att dom höjde min med en distans på hela 9mm.
Bilen är en R-design. Och den såg för jävlig ut tyckte jag då. Nu ser den ut som den skulle gjort från början
Har du bild på hur den såg ut och hur den ser ut nu?

Jag har fått en offert på runt 4000:- kr för att höja 21mm bak. Också R-design. Hellre för hög bak än för låg tänker jag.
Tydligen byter man ut 21mm kloss mot 42mm kloss.
Nej tyvärr så tänkte jag inte på att ta en före och efter bild. På min bil satt det en distans på 21mm och på det satte dom en till och den var 9mm. Om det är rätt eller fel vet jag inte. Jag frågade min PST om det är godkänt att göra så och han sa att det var det.
Användarvisningsbild
av Falk
#1322483
V90'in har ju en i mitt tycke lite märklig bakåtlutad "trött" stance redan från början och med lite last och kultryck på kroken blir min D4AWD rätt låg bak.

Jag har haft ett par p/n 31406527 42mm klossar liggande i garaget rätt länge men inte kommit till skott att byta dem... Funderar på att göra det i helgen. Är det nå'n som bytt klossarna. Är det några konstigheter, eller bara att byta? Går det att släppa ner hjulupphängningen tillräckligt mycket för att avlasta fjädern utan att skada nå't, eller krävs någon jigg, fixtur eller annan kreativ åtgärd...?
(Hade tänkt fråga min "lokala tekniker", men fick inte tag i honom idag...) :)

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]

Elschema 740

Vad menar du med "måste dras om". […]

Vi som beställt nya XC60

På väg till handlaren! XC60 Recharge[…]

Hej igen. Bilen som det gäller är d&arin[…]