Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Aida
#1292041
Btw just stolarna trodde jag aldrig att jag skulle klaga på i en Volvo... Ja massage med luftkuddar skulle man haft! Set hade jag i min Opel Astra och det var sjukt nice. Dock fick jag min bil för helt ny lagerbil och med all den utrustning (BA, Teknikpaketet plus backkamera så var jag mer än nöjd, samt vinterhjul för 8 900 kr och den låga skatten). Jag tyckte inte att det var värt nästan dubbelt så mkt pengar för att få Inscription med de fina stolarna.
Senast redigerad av 1 Aida, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1292043
Mer än ett lågt kvalitetsbetyg har genom historien haft sitt ursprung i att man sålt fel bil till fel kund. Och tvärt om...
av uniformerad
#1292061
Aida skrev: sön 13 jan 2019, 11:20 Nä det är svårt att provköra mer än 40 min då det i provkörningsavtalet står ca 30 minuter. Volvohandlare generellt är inte lika tillmötesgåemde som andra bilmårken eftersom de vet att de ändå får sina bilar sålda så låna hem bil är inte att tänka på... Likaså så har de aldrig annat än fullutrustade demobilar vilket är synd då majoriteten av försäljningen ändå måste vara Business och Business Advanced. Det är ju i grunden samma stol.

Jag vet inte om det är fel på min stol pga den lilla frimärkesstorametalldelem som sticker ut. Ingen har svarat på det - Känner ni en likadan? Jag tycker att det logiska ska vara att denna ska vara placerad innanför stoppningen - inte utanpå denna direkt innanför tyget...
Vet inte vilken handlare du har besökt, men jag har aldrig haft problem med att få ha bilen en längre tid. Tror min kortaste provkörning var ett dygn, men oftast har jag haft bilen över helgen.
av Speedson
#1292068
Numera så har tyg/halvläderstolarna enbart 2-vägs svankstöd, men tidigare (gissar på fram till sommaren 2018) så var det även 4-vägs på standard halvläderstol.
Tittar man nu i konfiguratorn så krävs det minst helläder för att kunna välja 4-vägs svankstöd, kan vara kostnadsbesparing men kan även vara så att det funkar bättre med 2-vägs på tyg/halvläderstolarna.

Då även jag har gnällt lite så kommer en förklaring:
Mitt "fel" vid bilköpet var att det fanns massor av andra parametrar som skulle stämma, då jag aldrig har suttit dåligt i en vettig bil och speciellt inte i en Volvo så blev det ingen provkörning på flera timmar. Sen dök det upp en bil till bra pris så det blev att slå till snabbt, är ju bara en bruksbil och att jag kan köra i vettigt position med en bakåtvänd bilbarnstol bakom gjorde V90 till rätt bil just nu.

Får även erkänna att jag är en sådan som vill använda finesser, att då bara köra in ett 4-vägs svankstöd nästan helt tog ett tag, "finns det så ska man ju använda det". Tycker dock fortfarande att svankstödet beter sig lite märkligt, men använder det knappt nu så påverkar inget.

Men sitter nu riktigt bra 6 månader efter köpet, så det är nog den bil som det har tagit mig längst tid att hitta en bra sittställning, att det sitter en bakåtvänd barnstol bakom är en starkt bidragande del i det hela såklart.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1292079
Man får även väga in i ekvationen att man blir äldre. Jag blir tröttare i kroppen av att köra nu än för 10år sedan.
av Aida
#1292087
Nä äldre blir man ju. Jag har varit på Bilia och Bilmånsson. Jag håller helt med om att man Förutsatte att stolen var ok. Det utdragbara lårstödet gör mkt för att man inte ska bli krumryggad i sätet. Det hade gjort stor skillnad - konstigt att det inte finns till tygstolarna. Jag har som sagt 4-vägs svankstöd men använder inte det. Tycker att det blir värre då. Men kolla gärna era bilar för den hårda plattan och återkom om ni har den.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1292112
Lårstödet är till för kortare personer som ju inte behöver det. Jag är 194 och det justerbara lårstödet är inte i kontakt med mina lår överhuvudtaget om jag inte ska köra med raka armar.
Användarvisningsbild
av Fisch
#1292151
Jag provkör ”över natten”. Säljaren har inget problem med det. Jag köper ju en bil av honom sen. Innan dess så vill jag ju veta vad som måste kryssas i listan. Senast kom jag fram till att HUD var allt för irriterande och att standard läserstolarna passade mig bättre än sportstolarna.
av beachman
#1292481
Aida skrev:Jag vet inte om det är fel på min stol pga den lilla frimärkesstorametalldelem som sticker ut. Ingen har svarat på det - Känner ni en likadan? Jag tycker att det logiska ska vara att denna ska vara placerad innanför stoppningen - inte utanpå denna direkt innanför tyget...
Kanske inte till så stor hjälp eftersom jag har andra stolar (Ventilerat nappa), men jag kan inte känna någon frimärkesstor metalldel på mina stolar . Kan det vara annan konstruktion på tygstolarna så att stolsvärmeelement eller delar till det som sitter alldeles innanför tyget? Är det samma på passagerarsidan? Annars måste det ju vara något konstruktionsfel på just din stol.
av Hypoxia
#1292669
Aida skrev:Nä det är svårt att provköra mer än 40 min då det i provkörningsavtalet står ca 30 minuter. Volvohandlare generellt är inte lika tillmötesgåemde som andra bilmårken eftersom de vet att de ändå får sina bilar sålda så låna hem bil är inte att tänka på...
Jag tror det är dags för dig att byta handlare. De sista tre (ev. fyra) gångerna som jag har bytt bil så har jag alltid haft med en Volvo hem över en helg. Då har det ändå bara blivit Volvo en(!) gång nu sista vändan. Med tanke på hur stora Volvo är på hemmaplan så är det aldrig långt till nästa bilhall...
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]