Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvoold
#1479989
Jag har också provat V90, och kom snabbt fram till att stolarna inte var nåt för mig. Hårda stolar och obekväm lutning på nåt sätt i ryggen.

Jag tror nog också att många provkör bilen för kort stund. Även om de inte kör så långt, kunde de iaf sitta en bra stund till i stolen.

Tyvärr så var bilen också alltför känslig för främst grov asfalt, för att jag skulle ha lust att slänga mina skattade pengar på dem.

Sen skulle jag vilja ha pekskärmen på bredden också, som tex i BMW, Ford Fous, Peugeot mm. Ingen har väl sin tv på höjden på väggen hemma.

Tyvärr är nog trenden allmänt i bilvärlden att stolarna blir hårdare. Kanske kostnadsbesparingar som ligger bakom.

Motortidningar är väl (som de flesta tidningar) inte alltid helt opartiska. Volvo brukar väl inte kritiseras så mycket i svensk motorpress. Det är väl isf Auto Motorsport som tex i sina begtest är med neutrala.

Tex rekommenderade Teknikens värld att man skulle välja D4 VEA som motor i en beg V70.
av AndS
#1479992
Hur ställer du in svankstödet? Det är den delen som ska ställas in utifrån hur din rygg är "skapt".
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1480016
Jag sitter absolut bäst i den ventilerade stolen av någon anledning, har den dessutom massage är det extra komfortabelt.
Användarvisningsbild
av bem
#1480054
Jag satt klart bekvämare i min förra bil (V70 D3 Business Momentum MY14) än min nuvarande bil (V90 T6 Recharge Inscription 2022, med Comfort-stolar).
Lite förvånande men sant i just mitt fall.
Kanske nuvarande Volvo-stolarna med ventilation och massagefunktion är bekvämare men att behöva lägga ut snudd på 35 lakan för att sitta bekvämt är i saftigaste laget i så fall, tycker jag. I mitt fall hade jag redan betalt för Inscription utrustningsnivån där Comfort-stolar ingår. Standard-stolarna i V90 hade jag ingen chans sitta bekvämt i för stolsitsen var alldeles för kort för min lårlängd.
/Bo
av AndS
#1480068
Nja, är nog inte så förvånande då vi är olika "konstruerade". Så ändras stolarna så kommer de att passa bättre för vissa och sämre för andra.
Men generellt är svankstödet väldigt avgörande för ryggen och man får prova sig fram. Och har man ryggproblem kan det nog vara riktigt knepigt.
Användarvisningsbild
av JonasElander
#1480165
Jag har aldrig varit så utvilad när jag kommit fram efter en lägre resa som i min V90.
Men det är nog en kombination mellan bra komfort men även pilot assist och adaptiv farthållare ;-)
av sinnesförvirringen
#1480167
Personligen sitter jag rätt dåligt i de nyare Volvo-bilarna. Absolut sämst i XC40, men inte bra i någon. Däremot sitter jag ok i V40 förra gen v60 och v70, men långt ifrån bra. Nu är min kropp kanske inte skapt för en Volvostol, då jag sitter klart bättre i gamla Saab-bilar och stolarna i Audi A6 och MB e-klass. Tror det har att göra med att stolarna inte ger tillräckligt stöd ryggen eller kring axlarna.

Däremot är det klar skillnad mot de vanliga, och de som de stolar som är tillval.
Har man standard-varianten, och äger sin bil, skulle jag starkt överväga att byta stolarna + baksätet mot de med mer justering i sätet. Kör man förmånsbil så är det inte värt det.

Det dyker ju upp fräscha inredningar på blocket titt som tätt eller så kan man hitta fräscha på bildemonteringen (de säljer ej stolar som är förbrukade vid kollision).

Här är några exempel
https://www.blocket.se/annons/skane/vol ... 0/96630554
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 0/98659515
av SundanceKid
#1480191
sinnesförvirringen skrev: tis 21 dec 2021, 22:11 Personligen sitter jag rätt dåligt i de nyare Volvo-bilarna. Absolut sämst i XC40, men inte bra i någon. Däremot sitter jag ok i V40 förra gen v60 och v70, men långt ifrån bra. Nu är min kropp kanske inte skapt för en Volvostol, då jag sitter klart bättre i gamla Saab-bilar och stolarna i Audi A6 och MB e-klass. Tror det har att göra med att stolarna inte ger tillräckligt stöd ryggen eller kring axlarna.

Däremot är det klar skillnad mot de vanliga, och de som de stolar som är tillval.
Har man standard-varianten, och äger sin bil, skulle jag starkt överväga att byta stolarna + baksätet mot de med mer justering i sätet. Kör man förmånsbil så är det inte värt det.

Det dyker ju upp fräscha inredningar på blocket titt som tätt eller så kan man hitta fräscha på bildemonteringen (de säljer ej stolar som är förbrukade vid kollision).

Här är några exempel
https://www.blocket.se/annons/skane/vol ... 0/96630554
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 0/98659515
Den med tyg va speciell. Har aldrig sett tyg i V90
av Xanthopteryx
#1480194
Vi har halvläder. Alltså, den med tyg på länken ovan (och läder på sidorna)

Hatar läder så var perfekt! Sitter bra i dessa tycker jag.

Har du aldrig sett tyg i en V90 har du aldrig tittat i en vanlig V90......
av AndS
#1480206
Samma här, vill ha tyg för jag tycker det är skönare och framför allt blir mjukare, men en nackdel är att man kan inte välja vissa modeller/paketeringar och "styckvis" måste välja det man önskar.
Så tycker man att stolarna känns hårda och kan acceptera tyg så testa gärna.

Nu ska vi se om jag har huvudet med mig den hä[…]

Service Renault Scenic 2003

Det låter som ett rätt kul projekt att[…]

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som[…]

Ni som har koll, hur är läget? Så[…]