Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1292672
Håller med. En handlare som inte erbjuder en ordentlig provkörning av den modell man är intresserad av är tydligt högkonjunkturskadad.
av Aida
#1292728
Nu har jag ändrat o haft mig. Om jag sänker ner stolen max, höjer upp i framkant men inte så mkt som jag eg vill, lutar sätet rejält bakåt och sätter på MAX svankstöd mitt på så blir det uthärdligt för ryggen. Det tråkiga är dock att jag måste sitta så långt fram med stolen pga lutningen o det i kombination med ej tillräcklig höjning i framkant gör att jag inte sitter så skönt med gaspedalsbenet.. Kan ej sträcka ut...

Jag var inne idag på Volvo o kände på sätet på en annan V90 med tygklädsel och den hade samma hårda punkt. Min har det på både förar- och passagerarsätet.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1292770
Jag är ingen läkare men det låter som du behöver besöka en. Det där låter inte som en frisk rygg.
av olofgeo
#1292943
Även jag har samma problem, har varit inne på att sälja bilen efter 700mil, aldrig haft problem tidigare med säten i mina bilar, så jag tog det förgivit att Volvostolarna är bra som vanligt.
Har nu varit runt hos handlare och provat alla modeller på stol, standardstol eller utdragbart lårstöd gör ingen skillnad,R design stolarna var något bättre, även hustrun reagerar på dålig komfort utan att jag klagat innan, får prova ett tag till annars blir det byte, men frågan är till vad?
av Malmstroem
#1292946
Det finns tyvärr inga stolar som passar alla. Ett tips är BMWs komfortstolar. De brukar passa de flesta -- utom min fru... Audi och Mercedes har också stolar som passar en del, även om jag har en bekant som klagar bittert på Mercedes Multicontourstolar.

Så det blir läge att prova.

Min uppfattning är att Volvos nuvarande stolar inte är generellt sämre. Däremot är de annorlunda mot förra generationen V/XC70. Jag sitter bättre i 90-seriens stolar. För andra är det precis tvärtom.
av Flajjan
#1292951
Om man vill åka Volvo så är det XC90 som gäller om man behöver bagageutrymme. En kollega bytte sin XC70 mot en XC60, dom har en unge, han klagar på för litet bagageutrymme.. Vi som packade XC70 full och inte fick plats i V90 har ju svårt att se en XC60 som nästa bil.
Passat kan ju vara ett alternativ, där sitter man ganska bra, rymlig är den oxå.
Ett alternativ kan ju vara att prova stolarna med massage - men det känns ju märkligt att köpa en dyr bil och tvingas köpa ännu dyrare tillbehör för att kunna sitta i dom.. :/

Jag är rådvill, ska byta bil i maj och har inte kommit fram till vad det ska bli.

XC90 - men den känns dyr och lite stor & bylsig (fick endel kommentarer då jag körde en XC90)
V90 igen - även fast stolarna är sådär, kör man upp dom högst upp så fungerar det hjälpligt, tyvärr så sitter man med hela backspegelspaketet mitt i synfältet (V60 går bort då takluckan som är tvingande slår en i huvet).
BMW och Audi säljer nästan uteslutande bil med sportstol och med tanke på förmånsvärdet som blir så är man tillbaka på en XC90 - mer bil för samma pengar.
När jag var inne hos BMW och frågade om dom hade en 5-serie utan sportstol så sa dom: Du, vi säljer bara den med sportpaket, deras tips till mig var en 2-serie, inte sådär jättespännande.

Alternativen som jag ser det är Passat eller KIA Optima om man vill köra hybrid, tyvärr är ju KIAn väldigt surrig på motorväg - då är det passat kvar. Det som endå är till KIAs fördel är att för 400 får man helt fullbombad bil, ventilerat skinn osv. Även om navin är lite utdaterad, men det går kanske att leva med.

Mercedes är ju helt ok, bra sittkomfort och tysta, jag fick kommentarer på mina Audi bilar och min XC90, kan tänka mig vad jantefolk tycker om man kommer i en Eklass - märkligt att det 2019 skall kommenteras så mycket på bil - alla bilar kostar ju nästan lika mycket, Volvo är ju bland dom dyrare idag. Det är väl några här som kör Mercedes - träffar ni kunder - får ni kommentarer på era bilar?
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1292954
Jag är tillsammans med prinsessan på ärten. Vet inte hur många stolar som dissades innan volvon fick knappt godkänt. Jag var sugen på nya insignian men den dömde hon snabbt ut...
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1292955
Flajjan skrev: tor 17 jan 2019, 19:35 Om man vill åka Volvo så är det XC90 som gäller om man behöver bagageutrymme. En kollega bytte sin XC70 mot en XC60, dom har en unge, han klagar på för litet bagageutrymme.. Vi som packade XC70 full och inte fick plats i V90 har ju svårt att se en XC60 som nästa bil.
Passat kan ju vara ett alternativ, där sitter man ganska bra, rymlig är den oxå.
Ett alternativ kan ju vara att prova stolarna med massage - men det känns ju märkligt att köpa en dyr bil och tvingas köpa ännu dyrare tillbehör för att kunna sitta i dom.. :/

Jag är rådvill, ska byta bil i maj och har inte kommit fram till vad det ska bli.

XC90 - men den känns dyr och lite stor & bylsig (fick endel kommentarer då jag körde en XC90)
V90 igen - även fast stolarna är sådär, kör man upp dom högst upp så fungerar det hjälpligt, tyvärr så sitter man med hela backspegelspaketet mitt i synfältet (V60 går bort då takluckan som är tvingande slår en i huvet).
BMW och Audi säljer nästan uteslutande bil med sportstol och med tanke på förmånsvärdet som blir så är man tillbaka på en XC90 - mer bil för samma pengar.
När jag var inne hos BMW och frågade om dom hade en 5-serie utan sportstol så sa dom: Du, vi säljer bara den med sportpaket, deras tips till mig var en 2-serie, inte sådär jättespännande.

Alternativen som jag ser det är Passat eller KIA Optima om man vill köra hybrid, tyvärr är ju KIAn väldigt surrig på motorväg - då är det passat kvar. Det som endå är till KIAs fördel är att för 400 får man helt fullbombad bil, ventilerat skinn osv. Även om navin är lite utdaterad, men det går kanske att leva med.

Mercedes är ju helt ok, bra sittkomfort och tysta, jag fick kommentarer på mina Audi bilar och min XC90, kan tänka mig vad jantefolk tycker om man kommer i en Eklass - märkligt att det 2019 skall kommenteras så mycket på bil - alla bilar kostar ju nästan lika mycket, Volvo är ju bland dom dyrare idag. Det är väl några här som kör Mercedes - träffar ni kunder - får ni kommentarer på era bilar?
Det var väldigt vad mycket du funderar på vad andra tycker. Släpp det.
av HiltonXT
#1479985
Bumpar lite i tråden..

Men jag upplever Volvos XC och CC-modeller som speciellt obekväma att åka/köra långt i. Volvos säten (läder) sjunker så långt inåt så hela ländryggen sjunker ju in i sätet. Även efter diverse inställningar av sätet, och det kan ju knappast vara meningen att lårstödet ska vara upppumpat till max och stolslutningen i en 90graders vinkel för att man ska sitta bra.

Det är ingen bra sittposition och jag får alltid ont i nedre delen av ryggen efter någon timme i Volvon (v60 cc), jämfört med om jag kör samma sträcka i vår andra bil, Nissan Qashqai. Sätena i Nissan är mycket rakare och man sitter bättre och får dessutom en bättre överblick av vägen än när man sitter insjunken i sätet.
Att man sitter så djupt gör det också svårare att ta sig ur och in, även på CC som är aningen högre än vanliga modellerna. Så man får inte heller hela fördelen av att ha en bil med högre markfrigång.

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]