Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ICEnow
#1291285
Går det att själv nollställa? Eller kan man åka till Volvoverkstad och betala lite och de nollställer? Gjorde mellanservicen själv.
S90 -17 (18) bensin
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1291318
ICEnow skrev: ons 09 jan 2019, 15:57 Går det att själv nollställa? Eller kan man åka till Volvoverkstad och betala lite och de nollställer? Gjorde mellanservicen själv.
S90 -17 (18) bensin
Testat detta?
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1291329
Är du inte orolig att missa uppdateringarna av mjukvaran? Vad händer med garantin? Själv hade jag för 10år sedan en brytpunkt på 10000 mil där man kunde värdera annat än original service, tro väl att jag skulle fundera fundera två ggr vid 10år numera. Intressant att höra hur du resonerar?
av olofgeo
#1291357
På alla mina bilar har jag gjort förstaservice på auktoriserad verkstad, garantin går ut efter 2år,efter detta har jag gjort alla service själv, bilen fungerar med nuvarande mjukvara.
Det har blivit några bilar genom åren aldrig något problem, inte heller vid inbyte.
av ICEnow
#1291566
fjohan82 skrev: ons 09 jan 2019, 18:59
ICEnow skrev: ons 09 jan 2019, 15:57 Går det att själv nollställa? Eller kan man åka till Volvoverkstad och betala lite och de nollställer? Gjorde mellanservicen själv.
S90 -17 (18) bensin
Testat detta?
Hej. Tack. Det funkade!
av ICEnow
#1291589
HitTheRoadJack skrev: ons 09 jan 2019, 19:47 Är du inte orolig att missa uppdateringarna av mjukvaran? Vad händer med garantin? Själv hade jag för 10år sedan en brytpunkt på 10000 mil där man kunde värdera annat än original service, tro väl att jag skulle fundera fundera två ggr vid 10år numera. Intressant att höra hur du resonerar?
Kul att du frågade! För 10 år sedan hade de nog rätt att vägra garantin , men absolut inte numera.

Jag äger S90 privat och vill spara pengar och tid och servar hemma. Jag har en bit till närmaste verkstad och känner inte för att betala för hyrbil heller.
Det jag inte klarar själv, har hittills klarat allt själv från när jag köpte bilen på 2500 mil nu 7000 mil) får jag väl lämna till en vanlig verkstad. Har köpt ett diagnosverktyg för 1700 kr som jag kan koppla in och läsa av. Jag har kopplat den vidare till riktig dator med skärm och det är lättare att läsa då. Kom på att man kanske kan nollställa med set verktyget också, får leta efter den funktionen.
6000 -mils servicen skulle Bilia ha 6700 kr för och då kan det tillkomma något ändå. Service kit finns på Ebay för 800 kr inkl frakt. Med Olja landar man på cirka 1.200 kr. Jag servar på någon timme hemma och gör det noggrannare än Bilia. Jag smörjer upp gångjärn och lås m.m. som de inte gör. Jag tycker att det är kul att göra det själv. Byte bromsbelägg är lättare än vad många tror. Sparar 5.500 kr och det är mycket pengar för mig och slipper lägga tid på att lämna in bilen och krångla med det. Förstår inte varför privatpersoner lämnar in för vanlig service. Vet man inte hur finns Haynes böcker att köpa. Vem som helt klarar att göra en vanlig service på en bil.


Enligt EU lag är det nej på att kräva märkesverkstad. Nybilsgarantin gäller ändå förutom rostskyddsgarantin. Det är en myt nybilsgarantin inte skulle gälla. Men många har gått på märkesverkstädernas falska propaganda som är till för att blåsa oss dödliga på ännu mer pengar. De är skickliga på att marknadsföra sig!
Jag ringde till Bila och frågade. Först innan bilen är 4 år behöver de kolla rostskyddet och det kostar inget. Jag frågade om mjukvarauppdatering och de kollade i datorn och det fanns ingen ny version och man kan komma in och de uppdaterar för några 100 kr, medan man väntar.
http://www.konkurrensverket.se/globalas ... 5439kb.pdf

Service skall utföras fackmannamässigt och man har rätt att kräva från Volvo eller annan bilfirma vilka kontrollpunkter som skall göras och vad som skall bytas osv. Det var ett sjuhelsikes jobb att få dem att lämna ut den informationen. Till slut när jag visade upp vilken lag som gällde gav de med sig och jag fick listor och checklistor med allt som skall göras. Då bad till och med chefen om ursäkt. Det är viktigt att man fyller i checklistorna och sparar. Och att man har koll på mjukvaruupdateringen.

Men vägassistansen gäller inte om man inte lämnar in bilen till en märkesverkstad. Kan vara bra att veta. Men helt oviktigt med den tycker jag. Man invaggar kunderna i falsk trygghet. Skulle något hända ändå har man bärgning med i bilförsäkringen ändå. När jag var liten hade vi en Amazon och sedan SAAB, Bubbla, Morris, Simca, m.m. Min första bil 1985 var en Amazon och sedan har jag och vi i familjen haft kanske 30 olika bilar. Förutom punktering och urladdat batteri någon gång har jag aldrig varit med om att bli stående med någon bil, trots jag kanske åkt och kört 150.000 mil totalt i mitt liv, Europasemestrar, skidresor, vardagsresor. Minns på 70-talet var familjen på Europasemester i 6 veckor i en SAAB 96 2-taktare och ända ned till Sicilien. Oj vad mycket som hände längs vägen, men inget med bilen. Har till S90 skaffat ett nödreservhjul och har startkablar.


Se om KIA som blev fällt av marknadsdomstolen: https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ntivillkor
#1291611
Bra att du benar ut var service gränserna går, dvs vilka rättigheter vi konsumenter har

Vilken diagnosverktyg använder du? Går det att se vilka mjukvara versioner som är installerad i bilen?
av ICEnow
#1291640
Tack för tummen upp. Det är så mycket snack som går hit och dit mellan olika hobbyexperter och förstå-sig-påare så man kan blir tokig. Jag har lärt mig mer att ta reda på fakta. Självklart har inte Bilia och de andra märkesverkstäderna monopol på att göra service för att garantin skall gälla. Men för att få dem att dra ner byxorna måste man hålla lagtexten framför dom. Tråkit för det blir de som framstår som dumbommar istället.
Mekonomen är ett billigare alternativ ofta om man vill spara på servicekostnaderna, om man inte vill göra det själv.


Den heter CR + något. Sök på internet. Det finns massor av olika diagnosverktyg i olika prisklasser. De flesta passar till alla bilar, men kolla bara att Volvo står med. Min är lite finare modell. Men det finns från 1000 kr och uppåt.
Volvo v60 2022 plåtskada

Hade det varit min bil hade jag inte varit nö[…]

Det var i något högre hastigheter ljude[…]

Ok, tack så mycket, det ska vi se om vi hitt[…]