Sida 1 av 1
Ni som kör T8 nu på vintern.
Postat: mån 07 jan 2019, 21:20
av JKV
Ni som kör T8 nu på vintern. Har ni någon uppfattning om vad bränslevärmaren förbrukar?
Körde en långresa nyss 200mil där jag bara laddade en gång och fick då en förbrukning på 0,69 vilket jag var väldigt nöjd med. Efter att nollat färddatorn hemma igen och kört 30mil utan att haft en enda motorstart ligger nu förbrukningen på 0,11 drar verkligen värmaren så mycket?
Re: Ni som kör T8 nu på vintern.
Postat: tis 08 jan 2019, 09:12
av Xanthopteryx
Har sett siffror på cirkus 6 dl/timme på maxfart.
Re: Ni som kör T8 nu på vintern.
Postat: tis 08 jan 2019, 20:49
av joel80
Räknar färddatorn bränslevärmaren? Lyxigt! :) Det gjorde inte den inte min V60 TE.
Re: Ni som kör T8 nu på vintern.
Postat: tis 08 jan 2019, 20:54
av Xanthopteryx
Parkeringsvärmaren räknas inte in vad jag kunnat forska fram.
Däremot tillskottsvärmen, den ingår i snittet som bilen visar.
Re: Ni som kör T8 nu på vintern.
Postat: tis 08 jan 2019, 22:30
av joel80
Ah.. Den hade jag avstängd typ jämt. Tyckte det kändes dumt att den skulle gå igång och köra under alla korta resor man gör.. Kan inte vara bra för värmaren tänkte jag. :)
Re: Ni som kör T8 nu på vintern.
Postat: ons 09 jan 2019, 04:04
av Derank
en värmare håller normallt 8-10åroavsett, och den har ju en funktion att få upp arbetstemperaturen och hålla den där under kalla dagar.
Ungefär som de som stänger av ACn på vintern, ACn har fler funktioner i bilen------
Re: Ni som kör T8 nu på vintern.
Postat: ons 09 jan 2019, 07:19
av stevvee
Derank skrev:en värmare håller normallt 8-10åroavsett, och den har ju en funktion att få upp arbetstemperaturen och hålla den där under kalla dagar.
Ungefär som de som stänger av ACn på vintern, ACn har fler funktioner i bilen------
Värmare vet jag faktiskt inte vad som gäller men Stänger man av ACn finns det större risk för att den går sönder och packningar torkar ut. ACn måste få jobba året om för att få längre livslängd.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Ni som kör T8 nu på vintern.
Postat: ons 09 jan 2019, 10:00
av Xanthopteryx
En värmare som går många korta sträckor så den inte hinner få upp en riktigt bra arbetstemperatur kommer definitivt att slitas ut i förtid då saker sotar igen och fukt inte hinner torkas ur ordentligt. Enstaka korta sträckor här och där är ju inget problem såklart.
Likaså gäller att värmaren om den får stå länge över sommaren inte heller mår bra då den inte får använda sina rörliga delar och fukt tränger in som inte får torka ur.
En AC körs normalt inte när det är kallt så även om den skulle behöva köras så går det helt enkelt inte. Anledningen till detta är att evaporatorn fryser om den blir för kall. Normalt brukar anläggningarna stänga av vid några plusgrader, typ sisodär 4-7 grader i evaporatorn. Evaporatorn sitter vid intaget av friskluft så den kommer få utomhustemperaturen i stort sett vilket därmed innebär att är det kring nollan och kallare så går inte kompressorn igång.
Undantaget om man kör innecirkulation i en varm bil då den får inneluftens temperatur men då det är kallt ute så blir å andra sidan allt nedkylt jäkligt snabbt (det räcker ju i princip med att bara cirkulera köldmediet!) så kompressorn får inte jobba särskilt länge eller mycket ändå.
Nu är det ju också så praktiskt med moderna bilar att man låter automatiken sköta när kompressorn skall gå eller inte så att stägna av den är ju därmed väldigt onödigt. Den kommer ändå inte snurra förrän bilens programvara anser det nödvändigt.