Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JKV
#1290945
Ni som kör T8 nu på vintern. Har ni någon uppfattning om vad bränslevärmaren förbrukar?
Körde en långresa nyss 200mil där jag bara laddade en gång och fick då en förbrukning på 0,69 vilket jag var väldigt nöjd med. Efter att nollat färddatorn hemma igen och kört 30mil utan att haft en enda motorstart ligger nu förbrukningen på 0,11 drar verkligen värmaren så mycket?
Användarvisningsbild
av joel80
#1291188
Ah.. Den hade jag avstängd typ jämt. Tyckte det kändes dumt att den skulle gå igång och köra under alla korta resor man gör.. Kan inte vara bra för värmaren tänkte jag. :)
Användarvisningsbild
av Derank
#1291201
en värmare håller normallt 8-10åroavsett, och den har ju en funktion att få upp arbetstemperaturen och hålla den där under kalla dagar.

Ungefär som de som stänger av ACn på vintern, ACn har fler funktioner i bilen------
av stevvee
#1291209
Derank skrev:en värmare håller normallt 8-10åroavsett, och den har ju en funktion att få upp arbetstemperaturen och hålla den där under kalla dagar.

Ungefär som de som stänger av ACn på vintern, ACn har fler funktioner i bilen------
Värmare vet jag faktiskt inte vad som gäller men Stänger man av ACn finns det större risk för att den går sönder och packningar torkar ut. ACn måste få jobba året om för att få längre livslängd.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Xanthopteryx
#1291227
En värmare som går många korta sträckor så den inte hinner få upp en riktigt bra arbetstemperatur kommer definitivt att slitas ut i förtid då saker sotar igen och fukt inte hinner torkas ur ordentligt. Enstaka korta sträckor här och där är ju inget problem såklart.
Likaså gäller att värmaren om den får stå länge över sommaren inte heller mår bra då den inte får använda sina rörliga delar och fukt tränger in som inte får torka ur.

En AC körs normalt inte när det är kallt så även om den skulle behöva köras så går det helt enkelt inte. Anledningen till detta är att evaporatorn fryser om den blir för kall. Normalt brukar anläggningarna stänga av vid några plusgrader, typ sisodär 4-7 grader i evaporatorn. Evaporatorn sitter vid intaget av friskluft så den kommer få utomhustemperaturen i stort sett vilket därmed innebär att är det kring nollan och kallare så går inte kompressorn igång.
Undantaget om man kör innecirkulation i en varm bil då den får inneluftens temperatur men då det är kallt ute så blir å andra sidan allt nedkylt jäkligt snabbt (det räcker ju i princip med att bara cirkulera köldmediet!) så kompressorn får inte jobba särskilt länge eller mycket ändå.

Nu är det ju också så praktiskt med moderna bilar att man låter automatiken sköta när kompressorn skall gå eller inte så att stägna av den är ju därmed väldigt onödigt. Den kommer ändå inte snurra förrän bilens programvara anser det nödvändigt.

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]