Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
#1290853
Har under senaste året kör en A6 Allroad med sexa parallelt med en XC90 D5 med fyra.

Visst är Audis drivlina bättre -- men jag har svårt att tycka att skillnaden är en "natt och dag" skillnad. I låg fart så är Audis dubbelkopplingslåda i mitt tycke sämre än Volvos traditionella automat. Men på tomgång och när du kommer upp i fart är Audin bättre. BMWs sexa är också trevlig. Men för mig duger Volvos fyra.
av Malmstroem
#1290873
Audi hade tre olika effektlägen på sin sexa i A6. Det var bara den motorstarkaste sexan som hade en klassisk automatlåda. De två svagare hade dubbelkopplingslåda.
av ICEnow
#1291616
Köp V90 med bensinmotor. Du slipper dieselknattret, vibrationerna och kall kupé i flera mil på vintern. Händer något med en dieselmotor så kan det kosta väldigt mycket, jämfört med en bensinmotor. Dieselbilar är nu och alltid varit svajiga skattemässigt. Först är det stämpelkort, sedan höjs skatten, sedan sänker de skatten och sedan höjer de igen och sedan är det något annat...
Bensinbilarnas skatt är mer konstant år efter år. Jag har aldrig fattat varför folk köper dieselbilar? Kanske om man kör 5000 mil om året och står ut med knattret och vibrationerna.

När jag köpte min S90 bensin sa säljaren att prova en med dieselmotor också. "numera är de så tysta att det inte märks att det är diesel"
Haha, när jag startade märktes knattret direkt även vid varm motor särskilt vid varje start från stoppljus.

Bensinmotorn är silkeslen och mycket tyst och ekonomisk att köra.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1291638
@ ICEnow Har du ägt någon modern dieselbil? För mig låter det som du beskriver en gammal Peugeot 404 diesel.
av volvofantast
#1291641
Personligen tycker jag det är skönare, trevligare att köra diesel,men frågan frågan är vad är det för negativa konsekvenserna om man kör korta sträckor med en diesel?
av Xanthopteryx
#1291642
* Bensin osar pecka när man tankar.
* Bensin osar pecka när motorn är kall.
* Bensin släpper ut massor med otrevliga kolväten och andra intressanta ämnen, och inte bara när motorn rör på sig.
* Bensin har ofta ett irriterande vinande ljud.
* Bensin behöver nya tändstift titt som tätt.

* Diesel osar knappt alls, även med kall motor (ja, moderna pratar jag om, och så även med bensin ovan)
* Diesel osar knappt alls när man tankar.
* Diesel låter mysigt och ombonat och tryggt.
* Diesel behöver inga tändstiftsbyten.
* Diesel är robust och tålig.
av III
#1291689
Nja, diesel är kladdigt när man tankar.
Statistiskt är det mera fel på dieselmotorer än på bensin.
V
av Tiimpan
#1291690
Kör Diesel i dagsläget men har beställt Bensin på nya bilen.

Negativt med Diesel är helt klart allt kladd när man tankar och ljudnivån. Annars nöjd men kör mycket korta sträckor så blir Bensin nu.
av Lövet
#1291701
Vilket kladd? Jag har åkt diesel i 10 år snart men har nog aldrig varit med om att dieselpumpen är kladdigare än bensinpumpen. Eller är ni i farmartanken och kladdar oskattad diesel?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Besiktigade bilen idag och fick 2a på fö[…]

0,7 L blandad körning. Varvvillig och pigg mo[…]

Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]