Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
#1291789
Tanka, Q-star, Ingo, Din-X, Pump är väl de jag tankat på mest. Ibland olika mackar av samma märke.
Aldrig, och jag menar det, aldrig har jag haft läckande handtag eller kladdiga handtag. Uppe i 2.000 mil nu så några tankningar har det blivit i alla fall.
av volvofantast
#1291793
Har haft en dieselbil i 7 år och ännu aldrig varit med om ett kladdigt handtag,så av den anledningen så skulle jag inte avstå en dieselbil
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1291801
Läckande handtag? Det har jag aldrig varit med om.
Varken här hemma eller i något av de övriga länder jag har varit till med bil.
Det får allt bli diesel tills dess ett seriöst el-alternativ finns och infrastrukturen är utbyggd i öst.
karta.JPG
karta.JPG (18.86 KiB) Visad 851 gånger
av V70_2005
#1291840
Dieselbilar har svårt att bli varma det är därför vi har så bra bränslevärmare nu. När väl dom var utvecklade var dieslarna bättre än bensinarna och bensinarna började också använda dessa värmare.

Man märker hur sjukt effektiva dieslar är om värmaren är trasig och man försöker avisa en bil, blir liksom inte varm på tomgång.

Jag gillar att höra motorn så man hör hur motorn varvar turbon jobbar. Bilen jag har nu xc90 t6 är motorn för tyst på.
Användarvisningsbild
av Derank
#1291847
ansjo skrev:Jag tar fram popcornspåsen, är som en sämre tennismatch ju :-D
Ja, det är fan sant.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Fisch
#1291952
Händer väl ett par gånger om året att handen luktar diesel efter tankning. På samma år tankar jag 70-80 gånger. Byxbenet blir nersmutsat betydligt fler gånger än så...
Användarvisningsbild
av Dex
#1291955
Ja den eviga diskussionen bensin vs diesel kommer gång på gång.
Det finns 2 läger helt klart.
Kanske ni skulle titta på denna som exempel,visserligen BMW men ändå.

Undrar vilken som tar mest bränsle?
Dieselknatter som besvärar m.m. :-)
Användarvisningsbild
av Derank
#1292122
Jag gillar både bensin och diesel och har haft både och växelvis. Nu blev det d4a då jag inte hade råd men en t6a och t5 fanns bara som fwd då jag köpte xc60in.

Men nog fan luktar det, var och tanka för ett par timmar sedan och det var slut på plasthandskar, och nog luktade det diesel av fingrarna alltid. Men vi har väl kanske skitmackar här uppe.



Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Dex
#1292125
Tankade på Preem idag och råkade få lite "diesel" på fingrarna.
Men tycker det luktar inte diesel-olja längre?
Vet inte faktiskt vad det luktar men mycket svag doft.
Tror Preem blandar upp sin diesel med tall-olja och massa annat miljövänligt.
Tycker faktiskt att bensinen stinker mer just nu förnärvarande.
#1292142
Äger en V90 T5 2018, beställdes oktober 2017 och hämtades ut februari 2018 hos Brabil i kungsängen, är den bästa bilaffären jag gjort hittills, hade diesel innan, V70 D3 2010.
Har en snitt förbrukning idag på 0,95, vilket inte är orimligt då de är en bensinare och jag har en sträcka på 1mil till jobbet enkelresa.
Snitt förbrukningen på min förra V70 D3 va 0,85 på samma sträcka, så jag ansåg att diesel inte va nån fördel för mig. Därav som de vart bensin för mig.

Om man bestämmer sig för att köpa en splitter ny bil som jag gjorde eller en bil som är 1-2år gammal kanske man ska fundera på värdeminskningen på bilen mer än om den drar 0,2 till 0,3 mer per mil för de är en ganska liten summa i den totala kostnaden.
men tyvärr stirrar sig folk helt blinda på va en bil drar per mil istället för hur mycket förlust man gör i värdeminskning, Eftersom den kostnaden inte är så rolig att tänka på.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]