Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1293590
Dieselsexorna finns ju kvar, kollegan köpte nyss privat nya a6an med lilla sexan i.

Ingen raket men satan vad tyst och fint den går.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk


av Lövet
#1293617
Derank skrev:Dieselsexorna finns ju kvar, kollegan köpte nyss privat nya a6an med lilla sexan i.

Ingen raket men satan vad tyst och fint den går.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Tyvärr kommer den bara som Allroad framöver. Din kollega köpte en raritet. Det togs in ungefär 300st, that's it.
Användarvisningsbild
av snepo
#1293619
CETT skrev: sön 20 jan 2019, 17:10 Jag kör en XC60 T8 och det går knappt en dag utan att jag saknar 3 liters dieselsexan från förra bilen, en A6 Allroad. Med BSR chip var den helt grym. Tyst, silkeslen aldrig sinande kraft. Och drog betydlig mindre soppa med. Synd att diesel kommit i skottgluggen tycker jag. Är det verkligen bättre för miljön att köra på bensin med 25% högre förbrukning?
Kan inte annat än hålla med om 3 liters dieselsexa.
av ericbreiter
#1293860
Det är alltid väldigt svårt att få objektiva svar på den här frågan då många vill rättfärdiga sitt eget val eller tillhör ett visst läger av gammal hävd. Särskilt de som tvingas till ett val baserat på ekonomi, tillgänglighet, tjänstebilsregler, etc. Mitt primära råd är att du åker och provkör både diesel och bensin. Prata med en återförsäljare så att du kan provköra båda efter varandra.

Min personliga slutsats är följande: Jag har provat både diesel och bensin genom åren och jag skulle aldrig någonsin välja diesel före bensin när jag kan välja fritt.

Om du vill ha bäst prestanda välj en T6 eller en T8. En D5 är betydligt tröttare. På pappret och i verkligheten.

Om du vill ha tystaste och bekvämaste gången välj bensin. En diesel låter och vibrerar mer. Särskilt stillastående och i låg fart.

Om du vill ha bästa möjliga bränsleekonomi välj en diesel. Men som vanligt var beredd på att förbrukningen blir högre än vad som anges och fundera över hur mycket skillnaden i bränslekostnader faktiskt gör i förhållande till bilens totala inköps- eller månadspris. Körglädjen har ju också ett värde under tiden som du använder bilen.

Själv kör jag en XC90 T6 R-Design just nu. Blir utbytt mot en ny XC90 T6 Inscription om några veckor. Provkörde faktiskt även en D5 men efteråt fanns diesel inte på kartan.
Användarvisningsbild
av Derank
#1293868
Lövet skrev:
Derank skrev:Dieselsexorna finns ju kvar, kollegan köpte nyss privat nya a6an med lilla sexan i.

Ingen raket men satan vad tyst och fint den går.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Tyvärr kommer den bara som Allroad framöver. Din kollega köpte en raritet. Det togs in ungefär 300st, that's it.
Det var väl 300 till kraftigt rabatterat pris om jag inte mins fel. du kan fortfarande beställa sexan, iaf enligt säljaren här i stan för några veckor sedan.



Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

av AndS
#1293869
Håller med, man ska utgå från vad man själv behöver och uppskattar inte vad andra tycker och utifrån deras behov.
Man utgår från var man kör, hur man kör och hur mycket, sedan funderar man på prestandabehovet och egen "subjektiv känsla", samt hur länge man tror sig behålla bilen. Då kan man få fram en prislapp och se vad det kostar, vad vill man lägga på en bil eller vad har man råd med.
Det mest ologiska är nog motoreffekten där det finns mycket slumrande och sällan använda hästkrafter, det är här den "subjektiva känslan" är störst. ;-)
av V70_2005
#1293886
Motoreffekten använder jag nästan aldrig (har xc90t6), åksjuka barn och en vilja att trafiken ska vara säkrare och tydligare.

Men när jag vill om någon är dom 310hp en välsignelse och jag blir glad varje omkörning.

Men fanns det ett abonnemang som gjorde att man hade 150hp standard och 310hp typ 10min per år skulle det nog räcka :)
Användarvisningsbild
av Himself
#1293887
V70_2005 skrev:Men fanns det ett abonnemang som gjorde att man hade 150hp standard och 310hp typ 10min per år skulle det nog räcka :)
Rolig tanke, och ärligt talat så tror jag inte det skulle vara någon möjlighet med dagens bilar.
av Lövet
#1293984
Derank skrev:
Lövet skrev:
Derank skrev:Dieselsexorna finns ju kvar, kollegan köpte nyss privat nya a6an med lilla sexan i.

Ingen raket men satan vad tyst och fint den går.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Tyvärr kommer den bara som Allroad framöver. Din kollega köpte en raritet. Det togs in ungefär 300st, that's it.
Det var väl 300 till kraftigt rabatterat pris om jag inte mins fel. du kan fortfarande beställa sexan, iaf enligt säljaren här i stan för några veckor sedan.



Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Bara som Allroad. "Vanlig" 3,0tdi ska inte gå att beställa efter det. Vet inte varför. Jag hoppas min kontakt har fel men med tanke på att han är produktchef A4+A6+A7 på VGS så finns ju risken att han har rätt. Tycker det är synd, man kan ju vilja ha motorn utan en massa extra låtsas hasplåtar.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...