Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70_2005
#1290621
Diesel drar ju mindre så vill man inte ha dom högre effekterna (240-420hp) är den det bästa alternativet.

Den enda nackdelen dieseln har är att värmaren luktar apa så har man barn som är känsliga för t.ex. åksjuka kan vinterhalvåret vara ett bra argument för bensin.

Jag kör själv en t6 och gillar motorn + att barnen inte får spunk när värmaren är igång (som det var med min förra bil).
av mortimer
#1290635
Nja, det är en liten djungel detta för närvarande och har läst många av era argument här. Prisskillnaden mellan bensin och diesel låg ju ett tag på 1,2kr, nu är skillnaden här drygt 60öre.
Köpte husvagn förra året så behöver kunna dra åtminstone 1500kg
Kör normalt skulle jag säga, 2st småbarn. Bor i norra skåne.
Med tanke på Bonus Malus så är det en 2017 modell som gäller då skatten drar iväg oerhört mycket på 2018 modeller
Även tittat lite på en ny V70, typ 2016 men osäker på om man vill ha en gammal/utgången bilmodell
Priskillnad mellan likvärdig bensin och diesel är ju ett antal tusenlappar
av stevvee
#1290639
mortimer skrev:Nja, det är en liten djungel detta för närvarande och har läst många av era argument här. Prisskillnaden mellan bensin och diesel låg ju ett tag på 1,2kr, nu är skillnaden här drygt 60öre.
Köpte husvagn förra året så behöver kunna dra åtminstone 1500kg
Kör normalt skulle jag säga, 2st småbarn. Bor i norra skåne.
Med tanke på Bonus Malus så är det en 2017 modell som gäller då skatten drar iväg oerhört mycket på 2018 modeller
Även tittat lite på en ny V70, typ 2016 men osäker på om man vill ha en gammal/utgången bilmodell
Priskillnad mellan likvärdig bensin och diesel är ju ett antal tusenlappar

Min personliga tro när det gäller andrahandsvärdet kommer diesel stå sig bättre i längden.

Men vilken som är att föredra utav bensin och diesel kan bara du avgöra. Karaktärerna skiljer ju sig åt. Bränslemässigt är det nog relativt lika med undantag på stora motorer där dieseln ligger på lägre förbrukning än ex T6 som gärna slurpar i sig om du råkar vara det minsta gasglad.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Xanthopteryx
#1290640
Värmaren luktade apa i början (typ bränd färg) men nu känns det mest lite fotogenaktig doft när den startar.

Modell 2018 funkar ju så länge den registrerades innan juli 2018. Sedan sticker skatten de första tre åren.

Jag som är känslig för dofter tycker även det är trevligare att tanka diesel än bensin, som i min näsa är hemsk.

Men det är min personliga åsikt.
av SundanceKid
#1290656
Vill du köra lite mer ekonomiskt köp diesel.

Skiter du i det och helst vill ha en silkeslen motorkaraktär köp bensin.

Jag har T5 och är helnöjd. Den är väldigt snål också...
Användarvisningsbild
av Cotag
#1290706
Oavsett om du tittar på diesel eller bensinmaskin så kan det kanske vara av intresse att ta en koll i denna tråd om VEAns balansaxelproblematik.
viewtopic.php?p=1264849#p1264849
av III
#1290765
Jag hade diesel men bytt till bensinare. Och det kändes rätt för mig. Mindre vibrationer, mindre kladdig tankning. Inte fullt så tråkigt motorljud. Mjukare motorgång, mindre tröghetskänsla fast bensinaren accelererar sämre. Nackdel, sämre vdridmoment, högre förbrukning men inte så stor skillnad som jag trodde det skulle vara. Hade V60 D4, nu V60 T3. Jag hade nog valt bensin en gång till.
Användarvisningsbild
av Derank
#1290790
Ja, volvo har tyvär inga bra dieselbilar i vibrationssyfte, de vibrerar alla mer el mindre, Testa en dieselsexa i tex Audi, natt och dag
av troubleshooter
#1290816
Några direkt avibrationer upplever jag inte med den D5 jag har, i alla fall inga som inte motorfästen inte klarar av att hantera, störs inte heller av ljudet vid normal körning men när jag åker ur garaget på jobbet så är det allt utom ljuvliga toner man hör =). Jag upplever VW/Audi's 2 liters dieslar som likvärdiga gångmässigt med Volvos men som du säger Audi 3.0 sexan är ju ett skolexempelpå en väldigt trevlig motor på många sätt.
Användarvisningsbild
av Fisch
#1290849
D5 är en bra maskin. Jag har inte problem med vibrationer. Hade en A6 allroad innan.

Nästa bil blir också med dieselmotor.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen