Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Herrlarsson
#1292247
Vet att detta är ett volvoforum. Men Ang mercedes dieslar så är de klart överlägsna i gångkultur. När det var dags för byte av tjänstebil seglade MB upp som en wildcard. Fastnade mycket för deras e200d fleetmodell som går in på 7.5 basbelopp. Mitt val blev en sådan och är grymt nöjd. Klart mer förfinad och upplevs inte tröttare än min förra d4. Att förbrukningen på denna är nästan 2dl mindre är dock den största överraskningen.
Får sen hur det utvecklar sig. Kört drygt 500 mil hittills.
av least
#1292262
V70_2005 skrev: lör 12 jan 2019, 13:31 Man märker hur sjukt effektiva dieslar är om värmaren är trasig och man försöker avisa en bil, blir liksom inte varm på tomgång.

Sjukt effektiv? Anser du även att tvärdrag i ett hus är även det ett tecken på att huset har en sjukt effektiv värmekälla?
av TomasGBG
#1292271
least skrev: mån 14 jan 2019, 09:33
V70_2005 skrev: lör 12 jan 2019, 13:31 Man märker hur sjukt effektiva dieslar är om värmaren är trasig och man försöker avisa en bil, blir liksom inte varm på tomgång.

Sjukt effektiv? Anser du även att tvärdrag i ett hus är även det ett tecken på att huset har en sjukt effektiv värmekälla?
Jepp, så är det faktiskt. Hög verkningsgrad genererar mindre spillvärme. (Ditt försök till jämförelse stämmer dock ej) En studie i termodynamik rekommenderas :-)
av least
#1292275
Och att en diesel arbetar med luftöverskott som ventilerar ut restvärmen?
Som sedan måste ersättas med en värmare för att inte föraren ska frysa.

Att en Diesel-motor är mer effektiv än en bensindriven variant är klart, men att den är sjukt effektiv kan jag inte hålla med om. I såfall är det dags att kasta ut förbränningsmotorn och ta nästa steg.
av III
#1292346
least skrev: mån 14 jan 2019, 10:25 Och att en diesel arbetar med luftöverskott som ventilerar ut restvärmen?
Som sedan måste ersättas med en värmare för att inte föraren ska frysa.

Att en Diesel-motor är mer effektiv än en bensindriven variant är klart, men att den är sjukt effektiv kan jag inte hålla med om. I såfall är det dags att kasta ut förbränningsmotorn och ta nästa steg.
Inte luftöverskottet som gör att den behöver tillsatsvärmare. En bensinmotor har en verkningsgrad på ca 30%. Dvs av en liter bensin du förbrukar får maskinell rörelse av ca 3 dl, 7 dl är olika förluster, friktionsförluster, avgaser, värme. En dieselmotor har en verkningsgrad på ca 40%. Den skillnaden gör att det blir mindre förluster, därmed genererar den mindre värme till kupén som i praktiken är en bieffekt av ineffektiv motor. Kommer säkert någon som påtalar att motorerna är effektivare så jag garderar mig genom att skriva ca. På en dieselmotor tror jag man ligger runt 44% verkningsgrad på de bästa. Dvs ännu sämre värme till kupén.

Du har helt rätt i att förbränningsmotorn borde ersättas. Den är otroligt ineffektiv med tanke på hur lite mekanisk rörelse man får ut ur varje liter drivmedel. Men ännu har ingen på över hundra år konstruerat något som är effektivare och smidigare. Det finns effektivare motorer, ex gasturbin men det skapa andra problem.

Jag har inte berört förlusterna i växellådor, luftmotstånd osv. Men det påverkas ju inte av om motorn går på bensin eller diesel.
Användarvisningsbild
av Dex
#1292406
Helt korrekt skrivet av dig "III".
Bensin 30% verkningsgrad och diesel 40%verkningsgrad.(rörelseenergi)
Det är därför dieselmotorn tar lite mindre bränslevolym/mil.
Sedan är det lite grann mer energi innehåll i 1l diesel gentemot 1lbensin kommer inte ihåg värdet just nu.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1292423
Tänk om en elbil hade haft ett batteri som väger ca 60kg, går att ladda var som helst på 5min och med en räckvidd på drygt 100mil.
Det hade ju varit som i en dröm.
Användarvisningsbild
av Dex
#1292440
Fjonsson skrev: mån 14 jan 2019, 21:31 Tänk om en elbil hade haft ett batteri som väger ca 60kg, går att ladda var som helst på 5min och med en räckvidd på drygt 100mil.
Det hade ju varit som i en dröm.
Kanske en sån här 75mil räckvidd ,Tanktid 5min 0 utsläpp.
Problemet är tankställen.
https://www.hyundai.se/bilar/nexo
Användarvisningsbild
av Derank
#1293573
Vätgas bilar är ju ännu längre bort än elbilen, finns ju ingen infrastruktur alls, har för mig att det finns 3 ställen att tanka på i hela sverige.

20år bort minst.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

av CETT
#1293588
Jag kör en XC60 T8 och det går knappt en dag utan att jag saknar 3 liters dieselsexan från förra bilen, en A6 Allroad. Med BSR chip var den helt grym. Tyst, silkeslen aldrig sinande kraft. Och drog betydlig mindre soppa med. Synd att diesel kommit i skottgluggen tycker jag. Är det verkligen bättre för miljön att köra på bensin med 25% högre förbrukning?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]