least skrev: ↑mån 14 jan 2019, 10:25
Och att en diesel arbetar med luftöverskott som ventilerar ut restvärmen?
Som sedan måste ersättas med en värmare för att inte föraren ska frysa.
Att en Diesel-motor är mer effektiv än en bensindriven variant är klart, men att den är sjukt effektiv kan jag inte hålla med om. I såfall är det dags att kasta ut förbränningsmotorn och ta nästa steg.
Inte luftöverskottet som gör att den behöver tillsatsvärmare. En bensinmotor har en verkningsgrad på ca 30%. Dvs av en liter bensin du förbrukar får maskinell rörelse av ca 3 dl, 7 dl är olika förluster, friktionsförluster, avgaser, värme. En dieselmotor har en verkningsgrad på ca 40%. Den skillnaden gör att det blir mindre förluster, därmed genererar den mindre värme till kupén som i praktiken är en bieffekt av ineffektiv motor. Kommer säkert någon som påtalar att motorerna är effektivare så jag garderar mig genom att skriva ca. På en dieselmotor tror jag man ligger runt 44% verkningsgrad på de bästa. Dvs ännu sämre värme till kupén.
Du har helt rätt i att förbränningsmotorn borde ersättas. Den är otroligt ineffektiv med tanke på hur lite mekanisk rörelse man får ut ur varje liter drivmedel. Men ännu har ingen på över hundra år konstruerat något som är effektivare och smidigare. Det finns effektivare motorer, ex gasturbin men det skapa andra problem.
Jag har inte berört förlusterna i växellådor, luftmotstånd osv. Men det påverkas ju inte av om motorn går på bensin eller diesel.