Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av brombel123
#1288982
Undrar om ngn har fått tidigare problem med parkeringsbroms. Igår har jag fått meddelande på displayen "parkeringsbroms service erfordras" idag på väg till jobbet bilen kunde inte släppa parkeringsbroms på an av bakhjulet, efter några försök gick det bra, sama sak på bensinstation, på väg till jobbet... Efter det (för säkerhets skull) på bil inställningar, har jag stäng av funktioner "automatisk parkbroms vid motoravstängning"
Tyvärr när jag skulle åka hem efter jobbet kunde inte lämna parkerings då vä-bak hjul var bromsat. Låtit att motor som sitter i bromsok och styr parkeringsbroms fungerat i dena hjul men bromsbelägg vill inte släppa ändå :bored:
Till slut var jag tvungen att kalla assistans som hämtade bilen till verkstad. Tidigast 7 januari för jag reda vad som har hänt.
#1289016
Ja det har hänt mig 3 - 4 ggr men jag har kommit loss genom att mixtra med handbromsen manuellt med handbromsknappen. Jag vet inte riktigt vad som funkar då ja först drar knappen uppåt (på) för att sedan trycka ned (av), hjullåsningen har släppt hittills.
av LeRehn
#1289137
Hade samma problem (både låsning och felmeddelande) men det löste sig för stunden genom att stänga av och sätta på bilen igen. Har nu haft inne den på felsökning och problemet fixades genom en uppdatering av programvaran.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av hni003
#1289311
Kör XC90 i tjänsten och har haft liknande problem när batteriet varit klent
av BOP
#1292379
Hade samma problem. Är tydligen en kabel/kontakt någonstans bak/under som skadas eller blir ärgad. Man kan lossa batteripolen om parkeringsbromsen inte släpper. Byte av kabel fixade felet.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]