Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stevvee
#1294697
MaZk skrev:
Betalar man vanlig parkering också när man betalar laddningen ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk[/quote]

Nä, det tror jag inte man gör. Inte där jag parkerat iaf.
Brukar stå på skylten att fordon som laddar parkerar ”gratis”


Skickat från min iPhone med Tapatalk[/quote]


Schysst :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
#1294784
Beror helt på var det är man parkerar.

I många parkeringshus kostar själva laddningen ingenting. Men parkeringen får man betala som vanligt.
Är det laddning med minuttaxa som vissa 22kW-stolpar har (inte jättevanligt) kan det bli rejält dyrt att ladda en hybrid som bara kan ta emot 16A enfas.. Vilket alltså år 3.7kW. Det blir 6ggr så dyrt mot för de bilar som faktiskt kan ladda med 22kW.

Igår stod jag på 22kW stolpe i Eskilstuna 6h med min Leaf. Där var det 2.50kr/kW, alltså pris per kWh och inte per minut, vilket var bra för mig då Leafen bara kan ta emot knappt 7kW på en typ2-stolpe (mot för 45kW på en snabbladdare).

Man behöver däremot aldrig fundera på vad bilen kan ta emot och vad stolen kan ge när det är typ2. Det sköter bilen och stolpen själva i kommunikationen med varandra. Det enda som skulle kunna gå snett är om elektrikern inte satt rätt gräns på stolpen mot huvudsäkringarna, och bilen vill ha högre laddning än vad de klarar av. Då går alltså säkringarna som sitter bakom stolpen. Ingen fara för bilen annat än att man inte får nån mer laddning. :)
Användarvisningsbild
av joel80
#1316974
Lite osäker på vad du menar med typ3?
Det fanns en laddkabel i Frankrike som var typ3 förut men det har man sjutat med sen länge.
av kicken
#1316984
Okej kanske jag som missuppfattat nåt när jag sökt på laddkabelar, men det är typ 2 mode 3 som volvo gör med?
Användarvisningsbild
av joel80
#1317002
Precis.. Typ2 är själva "kontakten" som Volvo och numera alla bilar i Europa använder för "vanlig" laddning.

Mode 3 är när laddning till den kontakten sker från en laddbox eller laddstation som pratar med bilen. Det är det säkraste sättet, där man som användare inte behöver bry sig alls utan bara (så länge boxen är rätt installerad) bara koppla in och ladda. Inga säkringar eller liknande kan gå (om boxen som sagt är rätt installerad) och bilen laddar med den maxkraft som den antingen kan ta emot via typ2-uttaget eller den max hastighet som laddaren kan leverera. (Det som är lägst av de båda.)

Mode 2 är "dum laddning". Alltså laddning direkt från ett uttag utan nån smarthet. :) T.ex ett 230-uttag eller från ett trefas.
Där måste smartheten sitta på sladden. För Volvo och de flesta är det alltså fortfarande typ2-kontakt i bilsidan, men på andra sidan är det normalt vanlig stickpropp. På dem brukar det också vara en "klump" på sladden där elektroniken som pratar med bilen sitter. På vissa kan man då själv välja vilken högsta ström som ska skickas till bilen, men måste då själv ha koll på högsta strömstyrkan (A) man kan ta ur från uttaget. Vissa kablar har fast strömstyrka, normalt på 10A.

Typ1 är en kontakt som används i Japan/Asien, och finns också på bilar från Asien som är några år gamla.
T.ex på Nissan Leaf innan 2018 och tidigare Kia.

Sen har man snabbladdar-kontakter.
Där är den standard man nu kommit överens om i Europa CCS, men några har fortfarande kvar CHAdeMO.

Och om jag rörde till det för mycket kanske bilden är bättre på att förklara.. :)
Översikt-elbilsladdning-768x581.png
Översikt-elbilsladdning-768x581.png (54.3 KiB) Visad 317 gånger

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder