Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DjuroS
#1285563
Volvo S90 D4 AWD, 2017. Redan som ny vibrerade ratten vid inbromsning vid hastigheter ca 60 km/h och uppåt. På Bilia sa de att det är bromsskivor som var skeva när de monterades på bilen (undrar om kvalitetskontroll i produktionen) och efter byte av bromsskivor var problemet borta.
5-6 månader och ca 1000 mil efter bytet kom problemet tillbaka, först smygandes att det är svårt att detektera men sen blir det mer och mer påtagligt.
På Bilia sa de att bromsskivorna blev skeva, men denna gång kunde man inte säga varför? Man byte skivor och problem var borta, men inte länge.
Nu är det fjärde gång jag klagat på samma problem. Jag har svårt att tro att de hittar grundorsaken till felet och undrar är det värt att fortsätta med att (bara) reparera bilen hela tiden. Garanti tiden för bilen går ut i mars 2019.
Är det någon som upplevt något liknande och eventuellt löst problem?
av DjuroS
#1285595
Det är väl det först man gör balansera däcken. På Bilia balanserade man först däcken, sen skiftade man däcken (bak-fram) och under tiden fick man skifta sommar - vinter däck också. Ingenting hjälpte
Användarvisningsbild
av Hanzon
#1285724
Min bedömning är att bromsskivorna är av blandad kvalité, jag fick nya bromsskivor på min XC90 MY-17 efter 900 mil
av vjohnj
#1285753
Eller det är inte så enkelt att du omedvetet sitter med foten på broms lite? Så att det ligger på så pass att skivorna värms?
Känns konstigt att så många byten och alla skivir skulle vara piss

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...