Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DjuroS
#1285951
Tror inte det, vjohnj, och i och med att bilen är utrustad med automatväxellåda blir det svårt att bromsa "omedvetet". Jag brokar köra "eko" dvs låter bilen rullar så mycket som möjligt, spara lite bränsle :-). Däremot kör jag rätt mycket ca 2500 mil året
av tmpolice
#1285982
Kör V90 i jobbet och de har haft åtskilliga problem med kvalitet på bromsskivor dvs vibrationer i ratten, pulserade bromsar (inte ABS alltså). Bilen är tung helt enkelt och bromsskivorna dåliga. Däremot ska man köra in skivor och belägg korrekt också direkt efter byte vilket ökar livslängden på dem. Kan ju vara läge att be dem byta till annat märke på skivor än orginal dvs ATE, Brembo, TRW, Zimmerman med flera. De är godkända och kan vara rejält mycket billigare och faktiskt bättre (Volvo tar överpriser för sina saker och de är oftast inte bättre).
av DjuroS
#1288871
Hej alla engagerade. Tack för era synpunkter. Jag var på semsester och bevcakade inte inlägget tills nu.
Problem är mer utspritt än jag trodde så med storsta snnolikhet komer jag att kräva återköp av bilen
av uniformerad
#1288880
DjuroS skrev: fre 28 dec 2018, 10:03 Hej alla engagerade. Tack för era synpunkter. Jag var på semsester och bevcakade inte inlägget tills nu.
Problem är mer utspritt än jag trodde så med storsta snnolikhet komer jag att kräva återköp av bilen
Ett återköp är ingen lätt process, och din återförsäljare har tre försök på sig att åtgärda felet. Räkna med att du kommer göra förlust på bilen, hur stor beror på hur länge du har haft bilen och hur långt den gått.
av DjuroS
#1289112
uniformerad skrev:
DjuroS skrev: fre 28 dec 2018, 10:03 Hej alla engagerade. Tack för era synpunkter. Jag var på semsester och bevcakade inte inlägget tills nu.
Problem är mer utspritt än jag trodde så med storsta snnolikhet komer jag att kräva återköp av bilen
Ett återköp är ingen lätt process, och din återförsäljare har tre försök på sig att åtgärda felet. Räkna med att du kommer göra förlust på bilen, hur stor beror på hur länge du har haft bilen och hur långt den gått.
Det har jag förstått. En eventuell ny repparation blir den fjärde. Jag skulle helst få bilen reparerad en gång för alltid men som jag sa tidigare problem är att de på Volvo inte vet grundursaken till att fellet återkommer. Så säger de til mig i alla fall.
av j_sthlm
#1291139
På min bil låg problemet i fel på bromsoken bak som aldrig släppte helt.
Volvo bytte skivor hej vilt innan man hittade felet, skadat kablage till P-bromsens elmotor.
Har du känt på skivorna efter normal körning, är de varma?
av DjuroS
#1291259
j_sthlm skrev: tis 08 jan 2019, 18:50 På min bil låg problemet i fel på bromsoken bak som aldrig släppte helt.
Volvo bytte skivor hej vilt innan man hittade felet, skadat kablage till P-bromsens elmotor.
Har du känt på skivorna efter normal körning, är de varma?
Nej, men jag kan testa det.
av DjuroS
#1292164
Jockzen skrev: fre 11 jan 2019, 19:55 Samma problem efter 2600 mil på min V90 gjord i april 2017. Enligt Volvo-verkstan är det flera som har samma problem i den tillverkningsperioden.
Hur löste man detta på din bil?

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]