Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BOP
#1292374
Hej
Har en V90 -18 som gått 9000 mil. sedan i sommras har Bilia bytt bromsskivor 3 ggr men vibrationer kommer tillbaka ganska omgående. Senaste besked är att naven orsakar problemet. Ska byta naven snart och skivor för sista gången hoppas jag.
av DjuroS
#1292546
BOP skrev: mån 14 jan 2019, 19:12 Hej
Har en V90 -18 som gått 9000 mil. sedan i sommras har Bilia bytt bromsskivor 3 ggr men vibrationer kommer tillbaka ganska omgående. Senaste besked är att naven orsakar problemet. Ska byta naven snart och skivor för sista gången hoppas jag.
Jag fick samma råd från Bilia, att byta naven också. De vill också stresstesta bromsarna så att de blir varma och sedan mäta värdena och test en ann typ av bromsskivor. Jag funderar fortfarande om jag ska gå med på det eller kräva återköp.
Fick du några garantier att denna gång löser de problemet för alltid och vad hände om problemet återkommer?
av DjuroS
#1293747
Jockzen skrev: sön 20 jan 2019, 13:07 Bytte båda skivorna fram på granti. Problemet ur världen :)
Jag (Volvo) gjorde samma sak tre gånger och varje gång kom problemet tillbaka. Hoppas du har mer tur :-)
av BOP
#1295794
Hej.
Nu har Bilia bytt skivor för 4:e gången men den här gången byttes framhjulsnaven också. Har endast kört 60 mil sedan bytet men det verkar lovande. den bromsar mjukt och fint. Bilia har tagit alla delar/tid som garanti, även lånebil de dagar den varit på verkstad. Tid och mil får visa om felet är lagat.
av Cokeisit
#1296096
Mina bromsskivor var skeva och alla 4 byttes på garantin. Än så länge känner jag inga bromsvibrationer. Väldigt underligt att skivorna blir så pass dåliga på ett år dock.
av DjuroS
#1326783
Nu är det klart. ARN har get mig rätt i tvisten och Bilia ska köpa tillbaka bilen.
Tror att många är intresserade hur mycket ska de betala för bilen. I kort säger ARN så här: Bilia (säljaren) hår rätt att dra 12 kr per kört mil av det priset jag fick betala när jag köpte bilen men samtidigt betalar ränta på hela beloppet för tiden jag ägde bilen. Bilia accepterat ARN´s rekommendation.

Har en my24 V60, handbromsen känns som ett lo[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]

Japp, då kan du ta ut felkoder på t&au[…]