Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av UnleashFusion
#1304638
Delima skrev: ons 13 mar 2019, 10:30 Jag har en XC90 modell 2016 och skulle vilja uppdatera till Intellisafe assist av senaste slag. Tydligen har bilen all hårdvara som krävs vilket jag fått beräftat av bla Bilia mfl. Dessvärre ska de ha 17619 SEK för Volvo Original IntelliSafe Assist Exkl. Twin Engine (Ch -17201) och ytterligare 2000 SEK för att få senaste version ovanpå detta. Jag har mailat och ringt volvocars för en kommentar om det hutlösa priset för endast mjukvara men ej fått svar. Nån som har koll på om det går att uppdatera någonstans till ett billigare pris eller om det är kört? Tack på förhand.
Den där prislappen låter oerhört hutlöst.. nästan 20tkr för en mjukvara???

Den kostnaden likvärdig som en service+byte av alla bromsar&belägg + lite mer på en märkesverkstad... skamligt!
av uniformerad
#1304661
UnleashFusion skrev: ons 13 mar 2019, 12:45
Delima skrev: ons 13 mar 2019, 10:30 Jag har en XC90 modell 2016 och skulle vilja uppdatera till Intellisafe assist av senaste slag. Tydligen har bilen all hårdvara som krävs vilket jag fått beräftat av bla Bilia mfl. Dessvärre ska de ha 17619 SEK för Volvo Original IntelliSafe Assist Exkl. Twin Engine (Ch -17201) och ytterligare 2000 SEK för att få senaste version ovanpå detta. Jag har mailat och ringt volvocars för en kommentar om det hutlösa priset för endast mjukvara men ej fått svar. Nån som har koll på om det går att uppdatera någonstans till ett billigare pris eller om det är kört? Tack på förhand.
Den där prislappen låter oerhört hutlöst.. nästan 20tkr för en mjukvara???

Den kostnaden likvärdig som en service+byte av alla bromsar&belägg + lite mer på en märkesverkstad... skamligt!
Låter hutlöst dyrt, högsta pris jag har sett här. De måste ha missuppfattat något, eller så saknar din bil någon hårdvara som måste till för att du ska få allt.
Jag betalade 663 kr för allt hos Bra Bil.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1304723
Troligtvis tror de att du saknar åtminstone BLIS..

Någonstans har jag för mig att det även behövs någon annan bromsservo eller liknande på vissa bilar...
av UnleashFusion
#1304735
Ilduce77 skrev: ons 13 mar 2019, 17:33 Troligtvis tror de att du saknar åtminstone BLIS..

Någonstans har jag för mig att det även behövs någon annan bromsservo eller liknande på vissa bilar...
det kan vara så, enligt denna https://www.volvocars.com/se/erbjudande ... g-sakerhet så nedanför finns den såkallad "BLIS med steer assist"-funktionen och om nu denna xc90 inte har då kan jag absolut förstå att det kommer kosta flera tusen.. dock vet jag inte om man kan eftermontera BLIS?, jag menar bara infällbara-backspeglar ligger ju på runt 6000-7000kr/par + arbete.
av AndS
#1304858
Nu böjar det likna något hur man ska hantera nya programvarurelaterade funktioner, blev faktiskt förvånad över hur oförberedd man var.
Men även att man från verkstäderna inte hade "läst på" bättre om bilarnas nya funktioner och vad det innebär för deras verksamhet. Bara det att verkstäderna som argument vill ha betalt för att man "låser" upp vanliga serviceplatser i verkstad är förlegat. Självklart skulle Volvo Cars tillsammans med auktoriserade verkstäder redan för några år sedan haft ett upplägg för hur man skulle omstrukturera sina lokaler både in- och utvändigt för enbart hantering av programvaruuppdateringar. Idag verkar man åtminstone kunna göra programuppdateringar av bilar trådlöst utanför verkstadslokal, om det var syftet med den bil jag såg utanför vid senaste servicetillfället med en "box" ansluten till bilen.
  • 1
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 37
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]