Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av uniformerad
#1286218
Förhoppningsvis får man aldrig nytta av säkerhetsfunktionerna i bilen.
av least
#1286219
Taskigt läge bara om man tror att man har ett system, och det skulle behövts...
Och det är här som Volvo har tappat ett antal led i sin information om hur nytillkomna system kan och ska efterinstalleras.
av uniformerad
#1286222
Känns som om Volvo och dess återförsäljare har lite att ta tag i för att vi som kunder dels ska veta vad vi har i våra bilar, vad vi kan få mm.
av AndS
#1286229
Upprepar mig igen och i tuffare ordalag.
Volvo har här gjort en totalblunder gällande säkerhetsfunktioner och det kommer att vara en "salig" blandning av programfunktioner på begagnade bilar.
Så när det smäller och man/du tror att en kryptisk engelsk beteckning finns installerad kanske visar sig inte vara så.
Nä, har bilen Intellisafe assistent installerat så ska den uppdateras automatisk vid service hos Volvo både med felrättning och förbättrade funktioner.
Enklare och tydligare behöver det inte vara. Kan bli dyrt i efterhand för Volvo att återskapa sitt varumärke som "säkerhetsfokuserad" om det börjas ifrågasättas.
av korven
#1286234
I bilens menysytem syns ingen skillnad om man inte har en 2016 som saknat "knappen" för assistans vid kollisionsrisk.

För att kunna del av uppgraderingen måste bilen vara utrustad med BLIS. Finns även evt en del tidiga 2016 som saknar hårdvara; nån form av bromshydralik. Utan den kan man vare sig uppgradera till PA2 eller uppgraderingen i denna tråd. (Dock ska hydraliken skall tydligen gå att eftermontera till en kostand av ca 25kkr).


Nedan bild visar de arbetsordrar som gjordes på min bil - det var en hel del huvudkliande hos ÅF för att få det korrekt nedladdat. ÅF har inte fått mer info än vad som finns på volvocars support.
AO .jpg
Add description
AO .jpg (403.48 KiB) Visad 308 gånger
av uniformerad
#1286238
AndS skrev: tor 13 dec 2018, 17:53 Upprepar mig igen och i tuffare ordalag.
Volvo har här gjort en totalblunder gällande säkerhetsfunktioner och det kommer att vara en "salig" blandning av programfunktioner på begagnade bilar.
Så när det smäller och man/du tror att en kryptisk engelsk beteckning finns installerad kanske visar sig inte vara så.
Nä, har bilen Intellisafe assistent installerat så ska den uppdateras automatisk vid service hos Volvo både med felrättning och förbättrade funktioner.
Enklare och tydligare behöver det inte vara. Kan bli dyrt i efterhand för Volvo att återskapa sitt varumärke som "säkerhetsfokuserad" om det börjas ifrågasättas.
Ingen här tycker något annat, det är pinsamt av Volvo att inte ser till att den här uppdateringen sker i samband med ordinarie service, under förutsättning att det går i bilen mht till korvens inlägg här ovan.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1286249
Xanthopteryx skrev: tor 13 dec 2018, 16:50 Prova broms vid backning och sidorörelser kan man ju testa säkert.
Vigga någon polare, lägg i backen, börja backa lite lagom och låt personen springa precis bakom.
Stannar bilen?
Ja.
Du har funktionen.
Nej.
Du har inte funktionen.
:-p
Och kanske inte någon kompis heller.. 😆
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1286253
least skrev: tor 13 dec 2018, 10:48 "Måste betala för dem", varför det?
Finns inget som säger att ägare av äldre bilar ur samma generation (med samma hårdvara) ska behöva betala för mjukvaruuppdateringar!
Det går helt emot idén med att ha en plattform som kan uppgraderas.
Jag håller inte riktigt med. Att bilen går att uppgradera med mjukvara är ju inte lika med att det ska vara gratis.

Jag kan förstå att de tar betalt för en produkt som andra får betala för genom högre bilpris på nya bilar där dessa system är standard.

Men jag tycker det är bedrövligt att att man inte på ett enkelt sätt ska kunna ta reda på vilka system som finns installerade och vilka som finns tillgängliga.

Borde ju inte vara så svårt att få till en funktionslogg på "min Volvo" eller i Volvo on call appen.

Åtminstone borde det ju loggas hos Volvo ÅF när de slår in mitt regnr/chassinr.

Tänk om man skulle gå in i en klädbutik för att köpa en tröja och få svaret "jag vet inte om vi har några tröjor. Du kanske kan köpa en ärm, om du redan har delar av tröjan, tyvärr kan vi inte se vilka delar av tröjan du har och jag vet inte om vår ärm passar din tröja. Jag vet inte ens om vi har några ärmar..." 😁
av uniformerad
#1286254
Ilduce77 skrev: tor 13 dec 2018, 20:03
least skrev: tor 13 dec 2018, 10:48 "Måste betala för dem", varför det?
Finns inget som säger att ägare av äldre bilar ur samma generation (med samma hårdvara) ska behöva betala för mjukvaruuppdateringar!
Det går helt emot idén med att ha en plattform som kan uppgraderas.
Jag håller inte riktigt med. Att bilen går att uppgradera med mjukvara är ju inte lika med att det ska vara gratis.

Jag kan förstå att de tar betalt för en produkt som andra får betala för genom högre bilpris på nya bilar där dessa system är standard.

Men jag tycker det är bedrövligt att att man inte på ett enkelt sätt ska kunna ta reda på vilka system som finns installerade och vilka som finns tillgängliga.

Borde ju inte vara så svårt att få till en funktionslogg på "min Volvo" eller i Volvo on call appen.

Åtminstone borde det ju loggas hos Volvo ÅF när de slår in mitt regnr/chassinr.

Tänk om man skulle gå in i en klädbutik för att köpa en tröja och få svaret "jag vet inte om vi har några tröjor. Du kanske kan köpa en ärm, om du redan har delar av tröjan, tyvärr kan vi inte se vilka delar av tröjan du har och jag vet inte om vår ärm passar din tröja. Jag vet inte ens om vi har några ärmar..." 😁
:-) :-D
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 37

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]