Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av least
#1286135
Ännu roligare blir det när det visar sig att de flesta inte har en aning om att man aktivt ska köpa till mjukvaran.
Många ägare kommer att tro att bilen är uppdaterad, den var ju på service hos "Volvo".

Och reklamen säger ju att nya saker som ökar säkerheten har tillkommit sedan senaste service....
av uniformerad
#1286138
least skrev: tor 13 dec 2018, 11:02 Ännu roligare blir det när det visar sig att de flesta inte har en aning om att man aktivt ska köpa till mjukvaran.
Många ägare kommer att tro att bilen är uppdaterad, den var ju på service hos "Volvo".

Och reklamen säger ju att nya saker som ökar säkerheten har tillkommit sedan senaste service....
Kan inte annat än att hålla med om att det är pinsamt av Volvo att ta betalt för en sådan uppgradering. Visserligen kostar det att ta fram mjukvaran, men samtidigt så rimmar det väldigt illa med Volvos varumärke som världens säkraste bil.
av Xanthopteryx
#1286143
Om inte annat brde man vara väldigt tydliga med vad det finns och fördelar med.
Till viss del förstår jag ju då man när man beställer får välja till saker, som PAP, och då är det klart att det kostar om man vill ha det efteråt.
Men som nu att INGEN tycks veta (inte ens Volvos kundtjänst!) är ju skamligt.
Självklart borde det vid verkstadsbesök (oavsett anledning) vara som så att man får tydligt på papper:
"Detta finns att uppgradera just DIN bil med och dessa saker innebär... och kostar... och om du gör det i samband med en service eller annat tillfälle då mjukvara ändå läggs in så kostar det..." (det som kostar är ju främst tiden för verkstaden, att ha en person avsatt och en plats upptagen).
av uniformerad
#1286144
Xanthopteryx skrev: tor 13 dec 2018, 11:27 Om inte annat brde man vara väldigt tydliga med vad det finns och fördelar med.
Till viss del förstår jag ju då man när man beställer får välja till saker, som PAP, och då är det klart att det kostar om man vill ha det efteråt.
Men som nu att INGEN tycks veta (inte ens Volvos kundtjänst!) är ju skamligt.
Självklart borde det vid verkstadsbesök (oavsett anledning) vara som så att man får tydligt på papper:
"Detta finns att uppgradera just DIN bil med och dessa saker innebär... och kostar... och om du gör det i samband med en service eller annat tillfälle då mjukvara ändå läggs in så kostar det..." (det som kostar är ju främst tiden för verkstaden, att ha en person avsatt och en plats upptagen).
Precis, jag hittade informationen på Volvos hemsida, under tillbehör, där dök Intellisafe Support Uppgrade upp, efter det tog jag kontakt med min verkstad och även min säljare, fick ett pris av verkstaden(Bilia) och ett av säljaren(Bra Bil), och även om jag nu måste åka nästan 10 mil till Upplands Väsby så är det värt det när det skiljer 1000 kr i pris. Bilia är förvånade över priset jag fått av Bra Bil, att det skiljer så mycket.
Användarvisningsbild
av razorfish
#1286145
Min bil ska in på service imorgon, bokat sedan länge. Jag bad min PST om ett pris på Intellisafe Support Upgrade men han meddelar nu att han inte kan lägga på paketet på min bil och tror att det beror på att den redan har dessa funktioner. Bilen är tillverkad för ett år sedan (minns inte exakt vecka) och är en V90CC MY18 med Intellisafe Surround. Det står inget i orderbekräftelsen om de fyra funktioner som är inkluderade i Intellisafe Support Upgrade.

Det är dåligt att Volvo säljer ett tillbehör som varken de själva eller deras återförsäljare kan svara på frågor kring eller - i Bilias fall - ens ge ett pris på.
av uniformerad
#1286146
razorfish skrev: tor 13 dec 2018, 11:40 Min bil ska in på service imorgon, bokat sedan länge. Jag bad min PST om ett pris på Intellisafe Support Upgrade men han meddelar nu att han inte kan lägga på paketet på min bil och tror att det beror på att den redan har dessa funktioner. Bilen är tillverkad för ett år sedan (minns inte exakt vecka) och är en V90CC MY18 med Intellisafe Surround. Det står inget i orderbekräftelsen om de fyra funktioner som är inkluderade i Intellisafe Support Upgrade.

Det är dåligt att Volvo säljer ett tillbehör som varken de själva eller deras återförsäljare kan svara på frågor kring eller - i Bilias fall - ens ge ett pris på.
Du kanske redan har alla funktionerna, men kollar man på https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 14185/2018 så ser det ut som om du kan uppgradrea med minst Oncoming Mitigation by Braking. Är bra märkligt att det inte går att se vad man har, och vad man kan få.
av DejanXC60
#1286171
Ska köra förbi Bilia i Lund imorgon och kolla priset. Gjorde service för en månad sedan men inte fått dessa system installerade trots att bilen ha Intellisafe surround
av Lockis
#1286174
"Fungerar inte för kunder som har IntelliSafe Assist och Sensus Navigation monterat direkt från fabrik."

Den där var ju lite klurig. Hur tusan vet jag om min bil har PA v3 eller tidigare då? Nu har jag visserligen en V60 men samma borde ju gälla för alla V90 ägare?
av least
#1286179
Pratade precis med Volvo centralt om detta och de hänvisade till kundrelationsansvarig hos ÅF gällande bristande information om vilka system som kan aktiveras via mjukvaru-uppdatering.
Men enligt henne, så finns det inget sätt för verkstaden att informera kunden om vilka system som kan aktiveras, "det finns ju många saker man kan lägga till i efterhand".

Detta låter absurt, Volvo med en aura av säkerhet vill och kan inte upplysa sina kunder om nytillkomna säkerhetssystem. Helt galet.

Och efter att ha pratat med PST på verkstaden, så finns inte ens option-paketet till min bil. Roligt värre! :-)
av AndS
#1286188
Senaste inläggen bekräftar det jag noterat tidigare i tråden att Volvo lyckats snurra till det med sina programvaror och deras skrivningar om "uppdatering vid service". ;-)
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 37
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]