Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
#1285968
Det känns som att det vore läge att man kan se sådana saker när man loggar in på Volvo.

"Det här har din bil:
..
..
..

Det här kan du uppgradera med mjukvara till din bil:
...
...
..."

Är ju inte svårt rent tekniskt. De har ju redan stenkoll på vad du har i din bil vad gäller hårdvara och mjukvara.
av uniformerad
#1285972
Jag har nu beställt tid för att få den här uppgraderingen, och även om jag nu måste resa en bit så valde jag att göra det vid Bra Bil då deras pris var 663 kr istället för det pris jag fick av Bilia, som var på nästan 1700 kr. Bilia var mycket förvånade över priset jag fick från Bra Bil, och så är även jag, tycker inte att det borde inte skilja så mycket i pris egentligen.
Användarvisningsbild
av razorfish
#1285974
Xanthopteryx skrev:Det känns som att det vore läge att man kan se sådana saker när man loggar in på Volvo.

"Det här har din bil:
..
..
..

Det här kan du uppgradera med mjukvara till din bil:
...
...
..."

Är ju inte svårt rent tekniskt. De har ju redan stenkoll på vad du har i din bil vad gäller hårdvara och mjukvara.
Exakt. Gäller för övrigt även manualen till bilen där tecknet "*" (som indikerar option/tillbehör) är det överlägset vanligast förekommande. Visst, jag fattar att dragkrok är extra och jag vet att jag har det men innebär det automatiskt att bilen också har TSA? Hur vet jag det? Vem vet det? Hur kan jag få reda på det? Tänk att kunna få ut manualen för just min bil, utan alla "*"... Folk skulle kanske till och med börja läsa den?
av Xanthopteryx
#1285975
Ja, en individanpassad manual vore verkligen toppen! Delvis är det ju så inuti bilen vad jag förstått, men vem orkar läsa där?
Sedan kanske man inte skall dra för stora växlar ändå vad gäller läsandet. Tror tyvärr att det fortfarande bara är vi nördar som läser manualen, oavsett hur bra den är. =)
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1285981
razorfish skrev: ons 12 dec 2018, 09:42
Ilduce77 skrev:Jag tycker att det borde vara gratis, men det är ju för att jag helst slipper betala.

😊
Jag håller med. Dock kunde det ju vara väldigt mycket tydligare vad det är man betalar för. Jag tror de flesta Volvo-ägare har någon form av susning kring vad Intellisafe är för något på en konceptuell nivå, men exakt vilka komponenter man redan har eller inte har undrar jag om mer än en handfull skulle klara att räkna upp. Lägg på då att flera större återförsäljare - ovan nämns Bra Bil och Bilia - heller inte verkar ha en aning och förvirringen blir total.
Ja, så är det.. Jag räknar mig som bilnörd och jag visste att jag hade intellisafe, men inte att jag hade funktionen att den styr om det blir ett möte eller hinder på vägen..

Antar i alla fall att jag har det när jag tittar i menyn...

Min bil är XC90 my17, utan senaste pilot assist uppdateringen..
Bilagor
20181211_184131.jpg
20181211_184131.jpg (638.94 KiB) Visad 535 gånger
av AndS
#1286003
Volvo ligger ofta högre i servicepris och där finns utrymme för att uppdatera säkerhetsfunktioner, även om vägassistans finns inbakat i servicepriset.
Tänk nytt, som någon noterade Tesla gör det och marknadsför det som en fördel med att göra service på Volvoverkstad, dvs ett mervärde.
Och "samt att att det är ett vinstdrivande företag." ja det har väl de flesta koll på, däremot kan man affärsutveckla på olika sätt och hur man får betalt på kort eller lång sikt.
Profilera sig ytterligare med inom säkerhet och se det som en kostnad för sitt varumärke, istället för att skapa förvirring gällande vilka säkerhetsfunktioner bilen har.
Precis som ni noterat är det trots allt inte stora pengar och då bör nog Volvo fundera en vända till hur man får bäst avkastning av gjord programutveckling.
av AndS
#1286004
Ilduce77 skrev: ons 12 dec 2018, 10:44 Ja, så är det.. Jag räknar mig som bilnörd och jag visste att jag hade intellisafe, men inte att jag hade funktionen att den styr om det blir ett möte eller hinder på vägen..

Antar i alla fall att jag har det när jag tittar i menyn...
Och även detta är lurigt, vilka funktioner har du under begreppet assistans vid kollisionsrisk?
Att den försöker styra till baka om du går över mittlinjen, att den även bromsar, etc? Eller finns det någon uppdatering som du missat?
av Xanthopteryx
#1286005
Jag har nu skrivit till Vovlo:

[email protected]

Bifogat mitt regnummer, hänvisat till den tekniska artikeln för tillbehör gällande min bilmodell avseende just Intellisafe-uppgraderingen, frågat vad jag har NU och vad jag i så fall Saknar om det nu är som så, påtalat att man borde kunna se det på mina sidor hos Vovlo och nämnt att förvirring även råder hos vissa verkstäder. Även tagit upp att instruktionsboken borde gälla just MITT exemplar av bil, såsom den är utrustad just NU.

Ett förslag:

Gör det ni också! Allihopa! Ju fler vi är, desto större chans är det att man lyssnar på oss!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 37
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]