Har haft bilen, V90CC MY18, snart ett år och det är dags för service. Servicemeddelande dyker upp både i bilen och i appen, men hur nollar jag det? Jag har redan bokat service men det verkar inte gå att berätta det för vare sig bil eller app...
Re: Nolla servicemeddelande
Postat: fre 07 dec 2018, 21:27
av fjohan82
razorfish skrev: ↑fre 07 dec 2018, 21:19
Har haft bilen, V90CC MY18, snart ett år och det är dags för service. Servicemeddelande dyker upp både i bilen och i appen, men hur nollar jag det? Jag har redan bokat service men det verkar inte gå att berätta det för vare sig bil eller app...
Den (serviceindikatorn/serviceräknaren) nollar ju verkstaden i samband med servicen, det är inget man själv brukar nolla när man har bokat en servicetid.
Nolla servicemeddelande
Postat: fre 07 dec 2018, 22:04
av HitTheRoadJack
Jag hade samma påminnelse men jag fick bort det med en fabriksåterställning. Andra knep som finns på nätet funkade inte.
Jo i gamla Sensus gick det boka service men inte i nya, där kan man bara skicka en förfrågan o du får en instruktion i retur om att boka på nätet eller ringa verkstan.
Re: Nolla servicemeddelande
Postat: lör 08 dec 2018, 09:00
av razorfish
fjohan82 skrev:Den (serviceindikatorn/serviceräknaren) nollar ju verkstaden i samband med servicen, det är inget man själv brukar nolla när man har bokat en servicetid.
Jo då, det brukar man själv nolla. Särskilt om man stör sig på en lätt efterbliven bil som vill påminna en om något man redan har gjort för mer än en månad sedan. Hela jävla tiden. Varje gång bilen används. Inte särskilt subtilt heller. Det är på tidigare modeller en knappkombination för att nolla bort detta irritationsmoment och det finns helt säkert en sådan här också. Varför kan jag inte bara bekräfta att jag redan har bokat och sen är det bra med det? Varför måste det bli tjatigt?
fjohan82 skrev:Den (serviceindikatorn/serviceräknaren) nollar ju verkstaden i samband med servicen, det är inget man själv brukar nolla när man har bokat en servicetid.
Jo då, det brukar man själv nolla. Särskilt om man stör sig på en lätt efterbliven bil som vill påminna en om något man redan har gjort för mer än en månad sedan. Hela jävla tiden. Varje gång bilen används. Inte särskilt subtilt heller. Det är på tidigare modeller en knappkombination för att nolla bort detta irritationsmoment och det finns helt säkert en sådan här också. Varför kan jag inte bara bekräfta att jag redan har bokat och sen är det bra med det? Varför måste det bli tjatigt?
Testat detta?
Re: Nolla servicemeddelande
Postat: lör 08 dec 2018, 14:05
av V70_2005
Stör mig också på det, har haft bilen snart ett år och så fort appen bad mig bokade jag service via appen på dagen (typ) ett år efter jag hämtade den. Men så fort man startar bilen klagar den på att man måste boka service.
Ska man behöva ha två månader varje år med ”felmeddelanden” man måste nolla flera gånger om dagen?
Re: Nolla servicemeddelande
Postat: lör 08 dec 2018, 16:07
av razorfish
fjohan82 skrev:Testat detta?
Nix. Men det var precis vad jag letade efter (samt någon slags bekräftelse på att det inte gick att trycka bort i bilen/appen). Tack!
Nolla servicemeddelande
Postat: lör 08 dec 2018, 20:19
av HitTheRoadJack
Den metoden fungerade inte för mig. Få se om du lyckas. Påminnelsen försvinner i den starten men återkommer vid nästa start
Av en slump, höll på med ett annat problem med CarPlay som ledde mig till en fabriksåterställning. Det avhjälpte inte CarPlay buggen men väl nollade bort service påminnelsen. Kan vara bra att skicka bildatan innan man nollar.
Re: Nolla servicemeddelande
Postat: ons 12 dec 2018, 06:25
av V70_2005
Svar från Volvo ”Tack för ditt mejl.
Det meddelandet kommer inte försvinna förrän service har blivit utförd på bilen.
Jag förstår att det kan upplevas som störande men det är ett medvetet val så att servicen inte glöms bort.
När servicen är gjord kommer teknikern att släcka det meddelandet och bilen kommer att börja räkna ner ingen till nästa service.
Tveka inte att återkomma till oss om du har ytterligare frågor eller funderingar.”
Re: Nolla servicemeddelande
Postat: ons 12 dec 2018, 06:27
av V70_2005
HitTheRoadJack skrev: ↑lör 08 dec 2018, 20:19
Den metoden fungerade inte för mig. Få se om du lyckas. Påminnelsen försvinner i den starten men återkommer vid nästa start
Av en slump, höll på med ett annat problem med CarPlay som ledde mig till en fabriksåterställning. Det avhjälpte inte CarPlay buggen men väl nollade bort service påminnelsen. Kan vara bra att skicka bildatan innan man nollar.
Hur gör man det, i sensus direkt? Vilken bildata menar du?