Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av uniformerad
#1284130
Efter att igår ha skrivit av mig lite i en annan tråd (Vad har ni gjort för eran Volvo idag?) så tänkte jag höra om någon annan haft samma problem som vi har med vår bil.
Bilen är en XC90 R-design -17, och igår vägrar den att starta. Har provat med båda våra nycklar, går att låsa och låsa upp bilen, den hittar nyckeln utan problem men går inte att starta. Konstigt nog går den att fjärrstarta med telefonen. Efter bärgning så går det nu inte heller att lägga ur parkeringsbromsen!
Den står nu på verkstad, förhoppningsvis hinner de med att kika på den idag.
Någon annan med erfarenhet av liknande fel?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1284142
Nu spånar jag fritt, men...
Både när du startar bilen och släpper p-bromsen måste ju färdbromspedalen tryckas ner, det är ingen kontakt/givare där som kan tänkas spöka?
Jag fick byta en givare där på min V60 MY17 vilket gjorde bilen svårstartad, men din bromspedal kanske inte har varit stum när du har försökt starta bilen? Det var min, fick pressa pedalen med båda fötterna... Följden blev även att jag inte kunde lossa p-bromsen.
av uniformerad
#1284151
Jo, pedalen är stum, så de är kanske något på spåret, vore ju trevligt om et var något så enkelt.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1284177
Tittade lite mer på vad som gjordes... Det var pedallägesgivaren och nån vacuumpump till bromsarna som byttes.
av uniformerad
#1284190
fjohan82 skrev:Tittade lite mer på vad som gjordes... Det var pedallägesgivaren och nån vacuumpump till bromsarna som byttes.
Ska prata med verkstaden och tipsa om det.
av Tobbed
#1284580
Hej! Jag har fått samma fel idag. Displayerna lyser, men bilen gått inte att starta med vredet utan bara med telefonen. Går inte att köra utan att även starta med vredet och det funkar inte. Växelspaken går inte att flytta ur p-läge och parkeringsbromsen går inte att stänga av. Vet du något mer? Har verkstaden löst det? Tips någon?
av stevvee
#1284581
Tobbed skrev: ons 05 dec 2018, 11:06 Hej! Jag har fått samma fel idag. Displayerna lyser, men bilen gått inte att starta med vredet utan bara med telefonen. Går inte att köra utan att även starta med vredet och det funkar inte. Växelspaken går inte att flytta ur p-läge och parkeringsbromsen går inte att stänga av. Vet du något mer? Har verkstaden löst det? Tips någon?
Trampar du ner bromspedalen tillräckligt ? Är det minusgrader hos dig ?
BMW 7 serie hade tidigare problem att det blev vatten i huvudbromscylindern som gjorde att det frös när det var minus, därför frågan om det är minus. Att ge teknikern så mycket information som möjligt är alltid det bästa, När uppstår det ? Var uppstår det? Vid vilket väder uppstår det osv....
av III
#1284587
Pröva tryck mycket hårt på bromspedalen när FU försöker starta. Är det son skrivs ovan måste pedalen ner så långt att bilen uppfattar det som om den bromsas.
av Tobbed
#1284591
Funkar inte med att bromsa hårt tyvärr. Uniformerad: Har din verkstad löst problemet? Vilken verkstad är det - kanske kan min verkstad ringa din?
av uniformerad
#1284598
Tobbed skrev:Funkar inte med att bromsa hårt tyvärr. Uniformerad: Har din verkstad löst problemet? Vilken verkstad är det - kanske kan min verkstad ringa din?
Japp, min verkstad har löst problemet, det var inte pedallägesgivaren utan rattlåset(SCL). De har nu bytt detta och bilen fungerar felfritt igen.
Skönt att ha fått tillbaka sin egen efter några dagar med V90, det slipper jag gärna upprepa.
Uppföljning mjukvara 2024

Idag fick jag meddelande i appen att 3.0 mjukvara […]

Startproblem V70 2,5T aut -04

ECU. Databoxen I motorrummet som styr allt med mot[…]

Vet inte mitten men hörnen är olika i al[…]

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]