Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikael1983
#1283871
Har köpt en V90CC och undrar om man kan köra med däckdimension 235/60/18? Är en uppsättning från nya XC60. Vet att de rekommenderar 235/55/18.
Vad kan det göra för påverkan på bilen??
av stevvee
#1283929
mikael1983 skrev:Har köpt en V90CC och undrar om man kan köra med däckdimension 235/60/18? Är en uppsättning från nya XC60. Vet att de rekommenderar 235/55/18.
Vad kan det göra för påverkan på bilen??
Däcket blir 2,4 cm högre och vid 100 km/h kommer bilen gå ca 103,50 km/h


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av AndS
#1283937
Så länge de går fritt i hjulhuset vid fullt styrutslag och är det inga problem rent praktiskt att köra på dem. Ofta är det vid vinterkörning som man kan ha fullt utslag samtidigt som bilen fjädrar upp/ner när man fastnar i snön och försöker ta sig loss.
av ansjo
#1283954
Jag gjorde frågan tvärtom till min säljare, och fick svaret att det funkar troligen men att jag bör köpa original. Och det är ju klart, de vill ju sälja :-) ...
av AndS
#1284187
Se min tidigare notering angående storlek. CC började levereras i feb-17 så den har bara funnits i en vinter och mycket är "företagsbilar" vilka köper den dimension som ska användas enligt Volvo. Har man otur kan väl innerskärmarna ta stryk.
En extra notering är att med större hjul en de som ska användas minskar du utrymmet i hjulhuset om den börjar samla på sig snö, så vintertid är större hjul än rekommendation sämre och känsligare än för sommarhjul.
En fråga, varför inte välja den storlek som ska användas?
av stevvee
#1284191
Nej du kommer inte köra sönder bilen med några 2-3 cm högre däck. Bilen kommer bli högre och kanske se bedrövlig ut med profilen.
Belastningsindex bör vara snarlikt mot Xc60 (den lär ju också väga en del)

Jag har inte heller exakt rätt så jag på sommaren åker 245\35-21 och vinter 255/35-20 men för mig blir det 1,8 cm lägre på vintern.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

I dag och i dag men v70 D5 2010'an har ståt[…]

Köpråd V60 etanol

@AnnaHelena , Både och, har den fått […]

Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]