Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av beachman
#1283330
Hej,

Undrar om det är fler här som har problemet att elektrisk kupévärmare löser ut larmet? Det fungerar att trycka på knappen reducerad larmnivå, men det vore skönt att slippa detta varje gång kupévärmaren ska användas. Kupevärmaren är en Calix WaveLine 1200W monterad upp och ner under handsfacket av återförsäljare.

Min återförsäljare säger att känsligheten på larmet inte går att justera, utan då måste larm-sensorerna kopplas bort!? Det här verkar ju historiskt sett vara en lång följetong för volvobilar när jag googlar på nätet, men har inte hittat nån info om 90-serien. Någon annan som har insiderinformation? Borde inte detta vara ett ickeproblem på en Volvo tillverkad för nordiskt klimat?

V90 CC MY19
av beachman
#1283337
Xanthopteryx skrev:Testa rikta om blåset. Svårt att hantera en IR-sensor och rörlig varm luft.
Larmet löser ju inte ut när den bränsledrivna parkeringsvärmaren startar om det nu är IR-sensorer? Men då kanske larmet deaktiveras!?
Jag ska kolla hur fästet är monterat, synd på en annars en snygg placering under handskfacket. Man märker inte ens att värmaren finns där...
lillasnigel skrev:Har samma problem med min V60. Tycker det är sjukt dåligt att Volvo inte har löst det här på nåt annat sätt än att man måste reducera larmnivån.
OK, då är det ett känt problem även på nya SPA-plattformen då...
#1283343
Det är stor skillnad på många utblås med långsamt flöde och ett med stort. IR-sensorer tittar på förändring över tid. Långsam förändring funkar (därför kan du smyga saaaaakta framför en rörelsedetektor) men inte snabbt.
Det går att trigga larmet även med bränslevärmaren om man riktar utblåsen lite ofördelaktigt.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1283383
lillasnigel skrev: ons 28 nov 2018, 11:37 Har samma problem med min V60. Tycker det är sjukt dåligt att Volvo inte har löst det här på nåt annat sätt än att man måste reducera larmnivån
Tycker snarare att du bör kritisera monteringen av ett tillbehör. Om värmaren varit standard, vore det läge att skylla på Volvo.
Användarvisningsbild
av lillasnigel
#1283388
SvenB skrev:
lillasnigel skrev: ons 28 nov 2018, 11:37 Har samma problem med min V60. Tycker det är sjukt dåligt att Volvo inte har löst det här på nåt annat sätt än att man måste reducera larmnivån
Tycker snarare att du bör kritisera monteringen av ett tillbehör. Om värmaren varit standard, vore det läge att skylla på Volvo.
Det tycker inte jag, man måste väl kunna använda egenköpta grejor utan att larmet löser ut. Har aldrig haft liknande problem med andra bilar.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Maqqann
#1283432
Samma problem här, har som vana att alltid aktivera reducerad larmnivå när jag lämnar bilen. Har hänt har gjort det på sommaren också. Skulle verkligen önska man kunde låsa funktionen en period.

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk

Jeg er nok ganske sikker på at jeg bare er o[…]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Beror på hur stor tjejen är... Hon l&au[…]