Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
#1282819
Men krasst, köpa en bil för runt en halv miljon och sedan hålla på och mixtra under garantitiden, hur smart är det?
av Flajjan
#1282886
Diesel som bränsle är ju som bekant inte helt optimalt. HVO är renare och bättre för miljön och människor, dessutom så bör det lukta mindre surt. Därav min tanke att använda det bränslet istället.
Jag var sugen på en T8 med tanke på att köra en miljöriktig bil, men så fort batteriet är slut så drar dom som vilken T6 som helst - inte alls samma utväxling som Volvo påstår - då är jag inte helt övertygad om att det är rätt väg att gå. Dyr och törstig.

I det fallet är kanske en diesel ett vettigare alternativ, drar betydligt mindre och tankas med ett renare bränsle.
Dessutom spar man ganska många slantar mot en T8 på alla ledder och man kan beställa bilen som man vill ha den, inte som volvo tycker att man ska beställa den.
av maba
#1283060
Ja, jag skulle säga att en T8 drar 10% mindre än en T6 på landsvägskörning med tomt batteri. När jag kör 10 mil regenereras typiskt 2 kWh vilket i sin tur räcker till 1 mils körning.
av Tobbe740
#1283315
Nu blir det lite mer ot. En bensinbils katalysatorer skall ju/väl vara varm för att fungera optimalt, om man kör en pluginhybrid - hur mycket mer skitig blir den egentligen - iom att det kanske blir 20 "kallstarter" när man kör 40 km..
[/quote]

>Detta tycker jag är en relevant fråga. Gäller ju även när det gäller start/stopp funktionen. De lokala utsläppen borde ju rimligtvis bli höga då katalysatorn aldrig får en bra chans att bli riktigt varm. Även kondensproblem i avgassystemet borde ju öka.
av Xanthopteryx
#1283333
Ett väl inställt start/stopp lär inte bli problem. Den känner temperaturen och förhindrar då att katalysatorn blir för kall. Och på den korta tid det ofta rör sig om hinner det inte kallna så mycket.

Hybrid däremot kan ju gå utan förbränning långa stunder och sträckor och där kallnar såväl katalysator som motor. Svår balansgång helt klart.
av Andersljungberg
#1550164
Under 40 km i timman så bör den inte använda bensin motorn om den fungerar som en hybridbil bör fungera . Den perfekta hybridbilen Ska dra minst soppa soppa där en bensinbil normalt dricker mest soppa alltså i stan
Men men det är klart om du trycka plattan i botten får du ju räkna med att Bensin motorn startar .

Plugin hybrid den kan jag också vara bra för den som vill ha elbilskänsla men bensinbil på samma gång. jag pratar om accelerationen

Nu kanske det kanske lite ovanligt bör som inte bor i Norrbotten Att ha en kabel in pluggat i bilen . Medan folk i Norrbotten av gammal vana har elkabeln inpluggad till motorvärmaren På vintern . En plugin hybrid drar väl genomsnitt 0,3 l per mil I praktiken . Och det är väl vill uträknat att en genomsnittlig svensk kör ungefär 1500 mil per år

I Skåne är den kanske den är ännu lägre ?
av Andersljungberg
#1573205
En hybrid ska ju dricka mindre soppa även på vanligt hybrid läge
Tex 0.18 per mil . Även om det kanske praktiken är 0.3 per mil
av Andersljungberg
#1573207
Flajjan skrev: mån 26 nov 2018, 06:33 Diesel som bränsle är ju som bekant inte helt optimalt. HVO är renare och bättre för miljön och människor, dessutom så bör det lukta mindre surt. Därav min tanke att använda det bränslet istället.
Jag var sugen på en T8 med tanke på att köra en miljöriktig bil, men så fort batteriet är slut så drar dom som vilken T6 som helst - inte alls samma utväxling som Volvo påstår - då är jag inte helt övertygad om att det är rätt väg att gå. Dyr och törstig.

I det fallet är kanske en diesel ett vettigare alternativ, drar betydligt mindre och tankas med ett renare bränsle.
Dessutom spar man ganska många slantar mot en T8 på alla ledder och man kan beställa bilen som man vill ha den, inte som volvo tycker att man ska beställa den.
Menar du acceleration . Då är det ju Paver läger du ska använda det vill säga att du kör både med bensin motorn och elmotorn samtidigt . Obs Volvo har även haft diesel hybrid V60 twin engine Som D5 men också D6 . Den enda skillnaden ska tydligen vara programvaran Mellan D5 och D6
av Andersljungberg
#1573208
Flajjan skrev: mån 26 nov 2018, 06:33 Diesel som bränsle är ju som bekant inte helt optimalt. HVO är renare och bättre för miljön och människor, dessutom så bör det lukta mindre surt. Därav min tanke att använda det bränslet istället.
Jag var sugen på en T8 med tanke på att köra en miljöriktig bil, men så fort batteriet är slut så drar dom som vilken T6 som helst - inte alls samma utväxling som Volvo påstår - då är jag inte helt övertygad om att det är rätt väg att gå. Dyr och törstig.

I det fallet är kanske en diesel ett vettigare alternativ, drar betydligt mindre och tankas med ett renare bränsle.
Dessutom spar man ganska många slantar mot en T8 på alla ledder och man kan beställa bilen som man vill ha den, inte som volvo tycker att man ska beställa den.
Den angivna förbrukningen gäller nog när du kör bilen på hybrid läge . Och då ska batteriet också Räcka fler kilometer . En optimal hybridbil ska väl inte använda batteriet när du accelererar tex

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Seagrave

Tjena! Går det att limma eller täta m[…]

Felmonterade däck

Jag bytte däck för sisådär 1 […]