Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Flajjan
#1281979
Är det någon här som tankar annat än just diesel i sin kärra? Tänker på HVO och vad det nu finns för alternativ.
Användarvisningsbild
av Derank
#1281981
Jag kör HVO ca 7-8 tankar per år, Ingen V90 dok, XC60 2016 D4a
av Flajjan
#1281993
Cool, märker du någon skillnad? förbrukning lukt osv? Jag funderar på om man skulle kunna gå över helt till HVO.
Ska prova att tanka heroinsläden jag åker i nu med HVO och se om det är någon skillnad. Vore skönt att slippa den sura diesellukten.
Användarvisningsbild
av Derank
#1282016
Ingen skillnad på förbrukning, HVO luktar ju inget som bekant vid macken, om avgaserna luktar annorlunda har jag inte tänkt på, men de ska ju lukta minddre. jag tankar det enbart pga en deal med min arbetsgivare, vissa "jobb" tar jag ut genom att tanka bilen, och det är som sagt inte mer en 7-8 tankar per år
Användarvisningsbild
av Derank
#1282068
Vet ej

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av TommyP86
#1282072
DejanXC60 skrev:Hur är det med Biodiesel B100? Kan man tanka den då?
Passar munstycket i röret? Ja.
Startar och går bilen på det? Ja.
I övrigt är det inte lämpligt i icke anpassade bilar.
Först och främst skiljer ofta filteranordningar, det krävs ofta förvärmning av filter för vinterdrift, det är mycket mer aggressivt mot gummi än vanlig diesel. Löser även avlagringar från fossil diesel.
Vissa bilar var ”anpassade” från början, typ gamla 850/x70 dieselfemman, men fungerade sisådär långsiktigt. Den suger bränslet ur tanken mha fördelningspumpen på motorn, men senare konstruktioner (typ lupo 3L osv) fick efterhand förpump, för att trycka bränslet genom filtret istället suga det.
Reserverar mej för fel här, det var typ 10-15 år sen jag kollade upp det.
av Flajjan
#1282249
Om Volvo själva godkänner HVO som bränsle så känns ju det som ett vettigare alternativ att köpa en diesel och tanka HVO än att hosta upp över 100,000 till och köpa en T8.
Ju mer jag tänkt på detta med bil så känns T8 mer som en greenwash än som ett vettigt miljöalternativ. Iaf om jag ser till kollegor som kör T8 - samma förbrukning som vilken T6 som helst. Den låga förbrukningen i T8 kan man bara dra nytta av så länge man kan ladda. Sen är man så illa tvungen att tanka bensin och tanka ofta iom liten tank.
Nu blir det lite mer ot. En bensinbils katalysatorer skall ju/väl vara varm för att fungera optimalt, om man kör en pluginhybrid - hur mycket mer skitig blir den egentligen - iom att det kanske blir 20 "kallstarter" när man kör 40 km..
Användarvisningsbild
av Derank
#1282647
Om det är av miljöskäl kan du idag köra på hvo100 om du vill. Men som jag brukar säga. Alla drivmedel och tillverkningsprocesset påverkar miljön å0 ett eller annat sätt.

Det går att diskutera detta till dödagar.

Häromdan såg jag nån artikel om att köttätandet kanske var en större miljöbov än bilarnas utsläpp osv osv osv....

Forskning är mycket antaganden hit och dit.

Om några år kan våran ökande grönsaks konsumtion vara nästa miljöbov pga att det visar dig att ekologiskt odlat inte alls var så bra som vi trodde osv osv osv

Dieselbilar var ju det mest miljövänliga för några år sedan...........påstod man.

Inte helt enkelt det här om man vill köpa bil med miljötänk.

Själv anser jag att alla slags utsläpp påverkar och köper därför inte bil med fokus på miljö.



Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Det låter som ett rätt kul projekt att […]