Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av elpapo
#1281278
Fick just veta av min Volvohandlare att jag inte kan ha mindre fälg än 18" på min s90 T4. Uppgifterna lät trovärdiga, har ni hört annat? Det sabbade ju helt min plan att eventuellt byta mina 18" till mer komfortabla 17" fälgar...
Användarvisningsbild
av Funk
#1281287
Utan att ha kollat så låter det väl i högsta grad trovärdigt. 2 ton bil kräver bromsskivor som är större än CD-skivor...


/Thomas
av Lockis
#1281307
Kan väl vara att Volvo inte levererar från fabrik utan 18" är standard.
av Xanthopteryx
#1281329
Jag har 17 på min D4 men jag vet vissa som inte kan ha mindre än 18. Hänger på vilka ok de har satt in och ett tag var det tydligen brist på de mindre oken så då gick de större in på dessa bilar.
Och på senare tid verkar det som att 17 har blivit ännu mer sällsynt så de harmoniserar kanske produktonen med färre delar.
Borde stå i din manual vad som gäller för din bil om du är osäker.
av Jspeed
#1281425
Det stämmer att T4 har så stora bromsar att 18" är minsta fälgstorlek. Man ser verkligen skillnad på skivstorleken mot d3/d4. Bromsarna på en "sportig" D4 R-design ser bra fjuttiga ut när man parkerat en standard T4 bredvid och jämför.

Standardhjulen på T4 är 245/45-18 vilket jag tycker är ganska brett för att vara en snålbil (miljöklassad D3 hade samma). Däremot är själva anläggningsytan på däcken (Pirelli P Zero) smal jämfört med andra däck. Däcken ser rundade ut. När jag jämför med mina vinterdäck har de ca 20mm bredare anläggningsyta på samma dimension (Hakka R3). Min teori är att Volvo valt de "smala" 18"-däcken för att få ned motståndet vid certifiering.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1281428
@SundanceKid, Däremot är det nog värt att nämna att det är VISSA 17" som går, inte alla. Jag har inte provat själv utan det är vad jag läst mig till. Min T5 fick jag av säljaren förklarat att 18" var minsta fälgstorlek som gick på.
av elpapo
#1281820
Tack för er input. Det här hade jag önskat att säljarna jag var i kontakt med vid köpet hade informerat mig om. Särskilt då jag var väldigt tydlig med att jag vill hellre ha 17" än 18", det gick inte i affären men jag kunde köpa det själv i efterhand. Nu verkar det inte vara så...

@grillchips Vilka specifika 17" skulle kunna passa? Hur kan jag ta reda på det?
Användarvisningsbild
av Tombee
#1281831
Eftersom storleken på broms/bromsok är osäker så måste du först ta reda på vad som gäller din bil (maximal radie/diameter).
Problemet är att fälgar varierar något i utförande på "insidan" men om minimimåttet rymmer dina bromsar med viss marginal så bör de passa.
Tyvärr saknas uppgift om detta "minimimått" hos många som leverar fälgar och hjul.

Någon annan här kanske vet vad toleransen bör vara men personligen skulle jag tycka 5mm (tot 10mm) är ett minimum...

Tror faktiskt den näst mest pragmatiska lösningen är att pröva sig fram (den andra är naturligtvis att köra med 18 tum).

EDIT: Kollade upp detta idag och ser klara problem på i alla fall den T4:a som jag "inspekterade" (se senare inlägg)
Senast redigerad av 2 Tombee, redigerad totalt 0 gång.

Reparationer på burk ska du hålla […]

Fick detta svar idag på mail. När det […]

km-skatt är helt klart det mest logiska. Viss[…]

Samma prylar 850/v70?

Elhissar vetefan.. Skenorna och motorerna bör[…]