Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1283642
Aida skrev: tor 29 nov 2018, 19:23Jag håller faktiskt med Consumer Reports i detta avseende att det är helt sjukt att när Pilot Assist tappar styrningen (stängs av) så varnas inte föraren utan endast att den gröna rattsymbolen blir grå. Inte ens ett pling! Det kan ju hända vilken sekund som helst...
Är ändrat i nya mjukvaran för PA. Skiljer mycket! Nu klarar den av relativt skarpa kurvor också t.ex.
#1283767
Captain Oats - vilken årsmodell av Mercedes hade du? Det är nog bakhjulsdriften jag är lite fundersam på, blir det mycket slirande på vägarna eller ser de olika "systemen" till att det inte märks nämnvärt. Känns ju lite overkill att undvika en bakhjulsdriven bil utan AWD pga en vecka i Sälen, i Mälardalen är det sällan dåligt väder och skulle det vara galet väder (som brukar inträffa nån enstaka gång varje vinter) kan man ju alltid hålla sig hemma...

Men jag ska nog fara o prova V90 CC en sista gång för att se så jag inte haft otur med de förra, vet att den jag provade hade 20 eller 21 tum (varför har man det på en demo bil om man vill sälja bilar???) samt den andra hyrbilen som var V90 CC tror jag hade dubbade däck som lät en del. Jag undviker dubbat i vanliga fall, odubbade Goodyear blir det om jag får välja. När det gäller säten och V90 CC så verkar det som att man bör upp till komfortsäten med Nappaläder, de blir lite mjukare och passar nog långfärd bättre, tyvärr så medför ju det inte bara de 22' kr för Nappaläder på stolarna utan även en massa andra tillägg som elstolar etc. totalt 40' för stolarna, det är det kanske inte värt eller.... Det med stolarna medför att man landar en bit över 500' kr om man ska ha den "nödvändiga" utrustningen. Och då är det inte med B&W samt en massa annat.... svåra val detta! På Mercedes (där jag nu lagt till AMG paketet) så ingår skinn/alcantara i AMG för 25' kr, och då försvann 19' kr för skinnsäten, så nollsummespel (nästan). Lägger upp exempel på de två bilarna så ser man hur lika/olika de är....
#1283781
Aida skrev: fre 30 nov 2018, 18:20 Jag har helt ny programvara i min bil (novemberuppdatering) och Pilot Assist varnar fortf intr när den tappar kontakt (tex om linjerna försvinner). Eller hur menar du XC_90_Executive?
Bilen följer linjerna bättre, men fortfarande gäller att PA inte gör bilen självkörande vilket verkar som att många tror.
Volvo skriver, se manual hur det formuleras, att det är en "hjälpstyrfunktionen". Du ska hålla i ratten och följa med i styrningen, inte syssla med något annat och vara beredd på att ta över styrningen om PA inte klarar att följa din vägbana. Så är det och viktigt att man utgår från hur systemet fungerar, dvs inget pling utan du ska vara beredd och följa med i hur PA styr bilen.
#1283851
Lite märkligt att du lägger på AMG-paket om du klagar på komfort. Där är mkt hårdare fjädring, hårdare bussningar, större fälgar och bredare däck. Förstör bilen helt... Inte stor skillnad i utseende heller men mkt tightare stolar. Totalt waste of money och nog det sämsta alternativet.

F.ö. ska en V90 inte har mer än 18 tum (CC 19) om du vill han ngn komfort kvar.

Pilot Assist borde ändå varna när den stänger av sig precis som de andra systemen. Simpel säkerhet.
#1283853
MichaelP skrev: lör 01 dec 2018, 06:15 Captain Oats - vilken årsmodell av Mercedes hade du? Det är nog bakhjulsdriften jag är lite fundersam på, blir det mycket slirande på vägarna eller ser de olika "systemen" till att det inte märks nämnvärt. Känns ju lite overkill att undvika en bakhjulsdriven bil utan AWD pga en vecka i Sälen, i Mälardalen är det sällan dåligt väder och skulle det vara galet väder (som brukar inträffa nån enstaka gång varje vinter) kan man ju alltid hålla sig hemma...

Men jag ska nog fara o prova V90 CC en sista gång för att se så jag inte haft otur med de förra, vet att den jag provade hade 20 eller 21 tum (varför har man det på en demo bil om man vill sälja bilar???) samt den andra hyrbilen som var V90 CC tror jag hade dubbade däck som lät en del. Jag undviker dubbat i vanliga fall, odubbade Goodyear blir det om jag får välja. När det gäller säten och V90 CC så verkar det som att man bör upp till komfortsäten med Nappaläder, de blir lite mjukare och passar nog långfärd bättre, tyvärr så medför ju det inte bara de 22' kr för Nappaläder på stolarna utan även en massa andra tillägg som elstolar etc. totalt 40' för stolarna, det är det kanske inte värt eller.... Det med stolarna medför att man landar en bit över 500' kr om man ska ha den "nödvändiga" utrustningen. Och då är det inte med B&W samt en massa annat.... svåra val detta! På Mercedes (där jag nu lagt till AMG paketet) så ingår skinn/alcantara i AMG för 25' kr, och då försvann 19' kr för skinnsäten, så nollsummespel (nästan). Lägger upp exempel på de två bilarna så ser man hur lika/olika de är....
Jag har ju v90cc nu. Innan den xc70 2016 sport. Innan den e klass 220 cdi. Tror det var 2013 årsmodell. Är samma system som nu så skiljer inget. Jag skulle aldrig köpa en bil utan awd efter att ha kört det. Känns så gammaldags att stå o slira. Jag bor o kör i Uppsala o stockholm.

Min v90 cc har 19" på sommarn o 18 på vintern

Skulle aldrig ha större. Åk till Bilia i Uppsala där har jag fått grymt bra service !

Personligen valde jag bort b&w ljidet trots att jag är hifi nörd. Tycker high performance var tillräckligt bra o b&w inte värt priset.

Det som gjorde att jag köpte volvon är att det är en ny modell. Mercan bara kosmetika. Samma sak med bmw o audi.
#1283882
AndS - Att jag jämför dessa båda är för att V90 CC menar Bilia säljaren är betydligt mer komfortabel än V90. Samt jag tycker V90 helt enkelt inte är snygg medan V90 CC är helt ok.

Aida - Du har helt rätt, jag provkörde V90 CC idag och direkt därefter en E200 med AMG och alltså även skinn/Alcantara stolarna som är liite mer skålade i ryggen. De smet åt lite för tight i ryggen samt den går inte lika mjukt som utan AMG men jag tror nog att AMG av idag gör den inte lika stötig som tidigare modeller, ungefär som S-line med sportchassi på Aud
i var ju otänkbart förr pga för hårt satt chassi. Idag går exvis nya Audi A6 ganska mjukt trots sportchassi. Men AMG går bort, absolut. Men som sagt då blir det skinnklädsel istället, så samma pengar...

Captain Oats - När jag hade provkört först Volvon och direkt därefter MB så går det inte att komma ifrån att MB gick lite trevligare med mjukare/skönare säten. Volvons touchscreen kan jag tycka är en lite sämre slösning på så vis att det inte finns en möjlighet till "styrvred" som Mercedes och även BMW har, ganska trafikfarligt o sänka sätesvärme och annat på touchscreen under färd, precis som på en Ipad så missar man ju ibland och även då är det lite irriterande, är det inget man blir irriterad på i längden i Volvon eller vänjer man sig snabbt kanske? Volvon gick väldigt bra den med ska sägas, men den hade 19 tums friktionsdäck som förde oväsen i motorvägsfart, synd. Håller också med om Bilia i Uppsala, de är riktigt bra, så det känns lite trist o lämna en så bra service men men. Vi får se vad det blir till slut...bör väl beställa i veckan som kommer.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]

XC - Rear axle sensor

Hej! Har en XC60 -2015 som har visar symbol att […]