Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1283914
MichaelP skrev: lör 01 dec 2018, 20:08 AndS - Att jag jämför dessa båda är för att V90 CC menar Bilia säljaren är betydligt mer komfortabel än V90. Samt jag tycker V90 helt enkelt inte är snygg medan V90 CC är helt ok.

Aida - Du har helt rätt, jag provkörde V90 CC idag och direkt därefter en E200 med AMG och alltså även skinn/Alcantara stolarna som är liite mer skålade i ryggen. De smet åt lite för tight i ryggen samt den går inte lika mjukt som utan AMG men jag tror nog att AMG av idag gör den inte lika stötig som tidigare modeller, ungefär som S-line med sportchassi på Aud
i var ju otänkbart förr pga för hårt satt chassi. Idag går exvis nya Audi A6 ganska mjukt trots sportchassi. Men AMG går bort, absolut. Men som sagt då blir det skinnklädsel istället, så samma pengar...

Captain Oats - När jag hade provkört först Volvon och direkt därefter MB så går det inte att komma ifrån att MB gick lite trevligare med mjukare/skönare säten. Volvons touchscreen kan jag tycka är en lite sämre slösning på så vis att det inte finns en möjlighet till "styrvred" som Mercedes och även BMW har, ganska trafikfarligt o sänka sätesvärme och annat på touchscreen under färd, precis som på en Ipad så missar man ju ibland och även då är det lite irriterande, är det inget man blir irriterad på i längden i Volvon eller vänjer man sig snabbt kanske? Volvon gick väldigt bra den med ska sägas, men den hade 19 tums friktionsdäck som förde oväsen i motorvägsfart, synd. Håller också med om Bilia i Uppsala, de är riktigt bra, så det känns lite trist o lämna en så bra service men men. Vi får se vad det blir till slut...bör väl beställa i veckan som kommer.
Du kan styra rattvärme stolsvärme o allt med röststyrning.

Mercedes är kung av komfort så är det. Det kan man inte komma ifrån. Men tror säkert merca kommer göra en facelift tidigare än volvo. Var beredd på det bara.

Volvon vinner för mig på helhetsplanet med säkerheten. Bra för barnen samt lite mindre flashig än merca. Jag hade dock valt 5 serien före e klass. Har lite svårt för de runda bakljusen. Fronten är snygg.
#1283928
Verkar som många inte har tagit till sig röststyrning för det fungerar väldigt bra och jag har dessutom nu lärt mig att jag kan prata med normal låg röst.
Och det räcker att säga "fryser" eller "svettas" så ökar eller minskar systemet temperaturen med en grad, eller "synka" så justeras passagerarsidan med förarsidan.
Så där ligger väl Volvo steget före tillverkare som inte har det. ;-)
#1283982
Jag var iväg idag för att provköra en V90 samt se om det fanns nån v90 cc med 17 eller 18 tums odubbade men det fanns det inte, o tyvärr lite loj inställning av säljaren som var på plats. Gjorde ju inte saken bättre för Volvon del.

Var sen iväg till Mercedes o diskuterade sista delarna, nu återstår egentligen bara beslut om färg. Det som gör att jag har lite svårt att bestämma mig är bakhjulsdriften ihop med designen, det är både bakljusen och fronten som inte är riktigt 100. Men interiört så är den riktigt trevlig. Skinnstolarna utan den där glipan i förlängningen sitter man riktigt bra i och känslan i materialen är riktigt bra. Bara en sån sak som vredet man styr infotainment med jämför den med v90's volymvred som känns riktigt smäckigt. Såna där detaljer som skapar en känsla, bra eller dålig känsla beroende på upplevd kvalitet. Så just idag lutar det åt en grå eller svart E200d. Kanske jag måste köpa en för o sen inse att jag aldrig igen vill skaffa en bakhjulsdriven bil. Få egen erfarenhet helt enkelt. Har ju haft Volvo tre år nu så kanske dags o pröva nåt nytt. Så får jag lägga ut här sen en rapport om hur det var att leva med en bakhjulsdriven merca en vinter... 😉
#1284012
Har följt tråden, intressanta inlägg. Ser fram emot recension oavsett vad du väljer.
Något jag tycker volvo borde införa igen är möjligheten att välja touringchassie, haft en V60 från - 14 med standardchassie som jag tyckte var väl stum. Nu har jag en V-60 - 18, gamla modellen med touringchassie, så otroligt mycket bättre komfort utan att vara svajigt. Hoppas verkligen volvo tar fram ett sådant. Tror det hade löst frågan för oss som vill åka bekvämt och inte känna alla ojämnheter.
#1284046
Jag har faktiskt funderat på en V60 classic också, den har varit tvåa i nån decibel ranking just efter Mercedes S klass... Den har jag dock inte provkört, storleksmässigt skulle den säkert fungera, för min del är det inte att jag behöver en E Klass pga storleken, mer att stor bil går ofta mer komfortabelt....kollar man på värdeminskning ska man ju helst välja en småbil om man ska pendla, men det är inte aktuellt här.

Har du provkört v90/CC/V60? Innan du köpte V60 classic? Det finns ju ett fåtal classic kvar men det är ju egentligen en bil från 2011 som iofs är förfinad sedan dess. Men det blir nog en grå e200d, de drar dessutom mer än 1 deciliter mindre än V90...fleta hundra i månaden... 😉

Men det hade varit skönt om de gjorde ett mer komfortabelt chassi som valbart tillval, och då inte luftfjädring för 20000 kr. Hörde förresten att en av orsakerna att B&W är så dyr som nästan 40' kr är att Volvo sitter med ett tämligen dåligt avtal med B&W, de har helt enkelt sålt för många och avtalet reglerar antagligen att över ett visst antal sålda paket så stiger priset gentemot leverantören.. Och det rejält, det kostade just över 20' kr initialt.
#1284076
Nä, v90 var både för stor och dyr. Nya v60 skulle kunna vara ett alternativ men fanns inte då. Får se när nuvarande ska bytas. Hoppas dock ett touringchassie finns att välja och då inte med luftfjädring. Ett alternativ för oss med bergränsad budget med ändå vill åka bekvämt.
#1284163
AndS skrev:Känns som tråden nu bytt fokus från byta ev XC70 till V90 och istället handlar om vilken bil man ska köpa oberoende av fabrikat och modell!
Jo så känns det. Dock intressant läsning.

Har varit hos en bilhandlare och tittat, men inte provkört då ingen säljare fanns tillgänglig. Har svårt för designen av baklucka och bakljus på V90, måste antagligen försöka ta till mig den med tiden..

Ett annat grubblande är ju när hybriderna kan komma ner i rimligt pris, då man som dieseltankare tydligen ska straffas och skattas ordentligt.
#1284184
Fast det gemensamma är nog att de flesta av oss kommer från en XC70 som vi alla varit rätt nöjda med men att vi blir lite överraskade etc när den modell som ersätter inte riktigt har samma egenskaper, dvs lite fluffig med ett relativt mjukt satt chassi och väldigt praktisk på alla vis. Även om nya V90/CC är en väldigt bra bil så har den ändrat riktning i utvecklingen kan man väl säga. Samt om Volvos produktchef/utvecklingschef läser detta kanske han tar till sig och gör ett "Touringchassi" som tillval till kommande modell, om det är det lilla som behövs....
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]