Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1283009
least skrev: mån 26 nov 2018, 13:06 Men, tänk om TS inte får problem med ryggen? Dina problem är just dina problem...
99,9% av inläggen i detta och de flesta andra forum är baserat på vad individer som skriver själva tycker. Så ja, mina ryggproblem är mina och blev sämre i V90 med sportstolar. När jag blev av med bilen blev ryggen bättre, kort slutledningsförmåga blev då - stolen är inte bra för mig. I mina inlägg har jag skrivit vad Jag upplever som bra och mindre bra med dom bilar jag haft - så som jag iaf uppfattar att ett diskussionforum är till för. Om alla hade tyckt samma hade inte forumet fyllt någon större funktion.
#1283276
Tack för några kloka kommentarer, särskilt från Aida.

Kan börja med att förklara varför just dessa modeller är tilltänkta. Jag har som sagt en XC70 som jag är nöjd med så det normala vore ju att uppdatera till en V90 CC då man skulle kunna tro att de liknar varann vad gäller komfort etc men att V90 CC då skulle vara ett par snäpp bättre på allt.

När jag hade kikat på V90 CC så var jag in i firman mittemot och de hade då endast BMW 520 Xdrive som motsvarade denna V90 CC sedan var jag till Audi och deras nya är ju Audi A6 40 Tdi, (nya Allroad har inte kommit ännu och att köpa en "gammal" modell känns fel, det händer så oerhört mycket nu på kort tid vad gäller ny teknik och nya smarta funktioner så en modell som är ett par år gammal känns verkligen gammal när det kommer till gränssnittet dvs digitala instrumentbrädor etc.).

Sedan tyckte jag Passat Alltrack var ett bättre val att kika på än en vanlig Passat och till sist då denna Mercedes E200d som konkurrerar med priset framförallt ihop med komfort, 4-matic tror jag inte går att få på den om det ska vara fleet edition samt i så fall skulle det dra iväg ännu lite till. Jag kan förtydliga att grundpris på denna E200d är 341.000 kr men med de paket jag lagt till, Premium 25', Vinterpaket 12.5', Svarta skinnsäten 19', Metallic 10, Förarassistans 14'(behöver Adaptiv farthållare) Drag 10', Burmester stereo 10', Akustik paket 11', samt rattvärme o nåt till så är jag uppe i 480.000 kr, då är det inte lika mycket ett kap som de där 341.000 kr....samtidigt ska jag ha bilen i tre år som är en rätt lång tid så man vill ju ta med allt som kan göra bilandet lite trevligare.

Men av era kommentarer att döma så borde man kanske prova en V90 med laminerade rutor, jag har ju dock lite svårt för V90's utseende, V90 CC gör sig bättre helt enkelt. Den upplevs lite kortare även om den inte är det. Bakdelen på V90 från bakdörren och bakåt är något för lång helt enkelt samt där borde varit något plåtveck i karossen som på BMW eller nåt så hade det nog blivit bättre. Har f.ö. provat nya V60 D4 som gick fint men även den gick bort när man kom ut på motorvägen och det var framförallt vindljud som tog överhand, inte harmoniskt alls, men upp till 100-110 km/h gick den fint. Det är även där som de flesta fallerar men alltså inte Mercedes o inte Audin heller ska sägas samt även BMW klarade sig fint. Sen ska sägas att en V60 D4 landar på ungefär samma pris som en V90 CC och då känns det mer rimligt att titta på V90 CC eller då vanliga V90 och förlika sig med den långa profilen från sidan. Framifrån är den ju riktigt ok. Sen när det gäller Pilot Assist som jag sett många gilla skarpt, gissar att den håller bilen rätt stadigt på rätt kurs mellan linjerna som är uppskattat men är det verkligen så stabilt, måste man inte parera rätt mycket till o från beroende på hur bra vägmarkeringarna är?

Jag har inte beställt nån bil än och jag har ändrat mig ett par gånger redan under processen men just nu håller jag på och mentalt ställer in mig på att Mercedesen ser ok ut trots allt...eller....
#1283303
Hmm jag kanske borde hitta en V90 CC med laminerade rutor hos en Volvohandlare, inte helt lätt det heller. Får ju erkänna att en V90 CC i svart metallic gör sig bra ute på vägarna och AWD samt lite högre markfrigång är bra att ha nån gång ibland, dock inte så mycket när man pendlar Sthlm - Uppsala...

Aida - har din svärfar den nya 9-växlade lådan i sin Merca?
#1283495
Flajjan skrev:
least skrev: mån 26 nov 2018, 13:06 Men, tänk om TS inte får problem med ryggen? Dina problem är just dina problem...
99,9% av inläggen i detta och de flesta andra forum är baserat på vad individer som skriver själva tycker. Så ja, mina ryggproblem är mina och blev sämre i V90 med sportstolar. När jag blev av med bilen blev ryggen bättre, kort slutledningsförmåga blev då - stolen är inte bra för mig. I mina inlägg har jag skrivit vad Jag upplever som bra och mindre bra med dom bilar jag haft - så som jag iaf uppfattar att ett diskussionforum är till för. Om alla hade tyckt samma hade inte forumet fyllt någon större funktion.
Oj, det var visst känsligt.
#1283516
Har tidligere haft nye og gamle xc70 samt en 2015 xc60.
Jeg vil sige at min v90 CC er en helt anden liga end de gamle volvoer. Alt fra finish til samle kvalitet.
Eneste negativt er at jeg købte v90'en inden jeg kunne prøve den og syntes egentlig den er for stor. Husker første gang jeg satte mig ind i bilen og så ud over fronten og tænkte, den kommer aldrig ind i garaget.

Vil tro min næste bil bliver en V60 CC som skulle passe mig fint i størrelse
#1283540
Mitt svar beträffande bilarna grundades på min svärfars Mercedes E200d av 2018 års modell med nioväxlade lådan och nya motorn (alltså nya modellen) samt på mina egna 2 st E220 cdi av 2014 års modeller (gamla motorn och gamla sjuväxlade växellådan). Beträffande mina gamla mercor så var det endast det dåliga greppet i bakvagnen. Annars så var det endast den nya som jag lånat och kört en del. Ett tips med den nya är att lägga till 2000 kr för att få matta trälisten i mittkonsolen ist för tråkiga blänkande knakande pianolackslistencsamt välja Exclusiveexteriör med den riktiga mercagrillan med stjärna på huven (kostnadsfritt - fortf Avantgardeexteriör) - bilen blir faktiskt snyggare.

Jag hade inte tagit så mkt extrautrustning till den som sagt. Om jag nu hade lagt till pengar så hade jag enbart satsat på Premiumplus så man får läder och en böttre förarstol utan det förhatliga glappet med lårstödet.

Betr Pilotassist så funkar det kanon så länge ej snö, motljus av solnedgång el kraftigt regn. Dock så kan du aldrig lita på det då det helt plötsligt kan svänga av vägen. Jag håller faktiskt med Consumer Reports i detta avseende att det är helt sjukt att när Pilot Assist tappar styrningen (stängs av) så varnas inte föraren utan endast att den gröna rattsymbolen blir grå. Inte ens ett pling! Det kan ju hända vilken sekund som helst...
#1283541
Tack för berömmet btw. Kul att kunna hjälpa till. Man har ju själv valt mellan bilarna. Audin och BMWn går bort för mig. Fina bilar visst. Men nya Audin är rätt tråkig och ej hemtrevlig inredning. BMWn kändes så himla klumpig och stor vilket är lite konstigt mht deras arv.
#1283581
E klass är riktigt bekväm o trevlig. Men lite segt på vintern jag hade trots allt hakka 8 dubb. Slira rätt mkt i bakvagnen. 4matic är ett måste.
E klassen är fin men gillar min v90 cc med akustikrutorna bra. Jag pendllar också motorvägrn uppsala. Kam varmt rekommendera bilen. Hade även xc70 2016 innan.
V90 är så mycket mer tysk i sin känsla.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]