Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1277770
Lagomski skrev: ons 31 okt 2018, 11:38
Lockis skrev:@Lagomski, Du kan ju alltid prata med bilen också för att höja/sänka värmen.
Tror också det kan vara lite förvirrande med en stor skärm att göra allt med i början men så småningom så lär man väl sig att ta sig runt problemen med t.ex röst kommandon?
Aha. Ja, du ser... Med en hyrbil är man inte helt insatt :) Vore fräckt om det funkade bra!
Jag tror det räcker att du säger att du är kall/varm så ändrar den. Har sett någon youtube video på det men har en hel vecka till innan jag kan verifiera alla funtioner själv :P https://www.volvocars.com/se/support/ar ... 511143e11b
https://www.volvocars.com/se/support/to ... ecognition

2 länkar som kan vara intressanta :) Första är för just klimatkontrollen.
#1277780
Jag använder uteslutande röstkommandot, som du aktiverar med en knapp på ratten, för att reglera sätes och rattvärme. Kanske främst för att man via skärmens reglering aktiverar högsta värmen direkt och måste klicka sig neråt ett par gånger på ikonen för att få lägsta värmen. Vill man sen höja ett snäpp måste man börja om i loopen. Röststyrningen kan reglera åt båda håll.

Tapatalking with Samsung S8


#1277788
Man säger "fryser" eller "svettas" så sänker eller ökar den tempen med 1 gradssteg. Har någon skruvat på t.ex. passagerarsidan "synka temp".
Samma med ratt och stolsvärmen. Och så använder jag ofta röstsyntesen för att få SMS upplästa och sedan svara genom att tala in meddelandet.
#1277797
Inte att förglömma: Ett antal köpare har fått obotliga vibrationer på köpet med V90/V90 CC. Har tolkat det som att vissa nästan ångrat sitt bilbyte efter femtioelfte verkstadsbesöket.
#1277798
fjohan82 skrev: ons 31 okt 2018, 14:15 Inte att förglömma: Ett antal köpare har fått obotliga vibrationer på köpet med V90/V90 CC. Har tolkat det som att vissa nästan ångrat sitt bilbyte efter femtioelfte verkstadsbesöket.
Detta verkar ju dock bero på val av däck vad jag har förstått?
#1277816
Lockis skrev: ons 31 okt 2018, 14:23
fjohan82 skrev: ons 31 okt 2018, 14:15 Inte att förglömma: Ett antal köpare har fått obotliga vibrationer på köpet med V90/V90 CC. Har tolkat det som att vissa nästan ångrat sitt bilbyte efter femtioelfte verkstadsbesöket.
Detta verkar ju dock bero på val av däck vad jag har förstått?
Så kan det ha varit för vissa. För andra har jag förstått att det är drivaxlar och kardaner som spökar.
Finns en lång tråd om detta som kan vara läsvärd för spekulanter.
#1277838
Jag har haft några av bilarna, och steget från XC70 till V90CC kommer att vara stort. Jag kan inte säga något som jag saknar i XC70 jämfört med bilen jag har idag, då det är milsvidd skillnad. Jag tror det är kört för dig om du testar en V90 ;-)
#1277882
90 serien andas lyx och finess tycker jag. Däremot skrattar du när du åker i potthål och ojämn väg i en XC70, de märks inte medans i en 90 bil håller du krampaktigt i dig och spänner kroppen inför varje grop.

Men instämmer med andra, att byta tillbaka är inget alternativ. 70 serien upplevs nu som gammal.
#1277950
Filippo76 skrev: tis 30 okt 2018, 22:59 Går och funderar på en V90 CC då min nuvarande XC70 sport-15 har gått runt 15' snart. Dock är jag toppnöjd med denna och den uppfyller mina krav till punkt och pricka. Om jag bortser från den ständigt velande automatlådan som gärna vill slira istället för att distinkt växla...
Annars är den tyst, robust, beter sig vettigt i vinterväglag, säker och har all den utrustning jag behöver för tillfället.

Men ni med V90 CC, finns det någon som bytt upp sig från XC70 och har bara positiva saker att säga om bytet?

Har ju hört om mycket vägljud och annat i V90 men det kanske bara är vissa exemplar?

Såklart är ju infotainment och annat av nyare snitt, dock tycker jag inte att Sensus Navi etc jag har skämmer ut sig ännu.

Ska jag lägga ner och köra vidare?
Jag är lite i samma sits, har en XC70 D4 AWD Classic Summum MY16 och har sneglat mot v90 CC. Jag har även åkt en hel del V90 (ej CC) och håller med övriga talare: betydligt mer premiumkänsla och växellådan är fantastisk.

Dock kommer jag hålla mig kvar vid XC70:n så länge det bara går pga att:
1. Jag verkligen är nöjd med bilen
2. Jag faktiskt föredrar XC70s utseende - gillar ej bredd/höjd eller bakvagnen på V90. Fronten är dock ljusår snyggare.
3. Jag föredrar last/kupé fördelningen av utrymme i XC70 - upplever kupén som onödigt stor i V90 och gillar inte alls bakluckans lutning.
4. Främst handlar det dock om att nästa bil vi köper skall förhoppningsvis vara hybrid/el - väntar gärna på att den marknaden mognar än mer.

Missförstå mig rätt, hade jag blivit erbjuden ett byte rakt av till en lika utrustad V90 CC hade jag så klart kört på det. Men för mig vore det inte värt 250-300k.
#1278271
Jag har haft flera XC70 och de har alla varit brutalt bra bilar. De tar dig dit och hem igen oavsett väg, oavsett väder och de klickar aldrig. Trots det ångrar jag inte bytet till V90CC. Därför att jag känner att jag har bytt till något, inte från något. V90CC är på alla sätt en bättre bil - fråga Polisen - men några saker tar tid att vänja sig vid. För mig är det känslan av att jag kliver ner i bilen när jag sätter mig i den. En XC70 kliver man in i. Sen är det den där audi-bakluckan. Den blir visserligen inte lika skitig lika fort men den äter lastutrymme, både i färre antal liter att lasta och sen formatet - du lär inte få in t.ex. en tvättmaskin och lyckas stänga bakluckan. En XC70 lastar som bekant allt. Bara att öppna bagageluckan, lasta och stänga.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]

Yttertemperatur mätare

Appen går inte på bilens temperatur ut[…]

Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]