Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1278367
Jag provade en V90 CC Ocean race i helgen. Visst är det en snitsigare och modernare bil och lite mera vill ha känsla. Motor och automatlåda lirar bättre. Men är den bättre? Jag blev inte helt övertygad. Jag tycker jag åker bekvämare i min XC70 Sport. Större backspeglar och bättre runtom sikt. Den stol jag åkte i hade en massa finesser men var knallhård. Och skuffen är mindre på alla ledder utom djupet i botten som är lika. Men baksätet är bättre! V90 CC känns som en snabbare och välbygd bil. Men XC70 är fullt tillräckligt snabb. Är en massa väglusar i vägen ändå. Avancerat lyse men tycker automatiken är lättare att hantera i xc70. Men man kanske vänjer sig. V90 bländade inte av för allt vare sig man vill eller inte så som gatulampor och skyltar så som xc70 gör. Bra! Men jag kände att man ändå vill ha mera ljus. Och då kostar det 14.000:- :-o för en LED-ramp som lirar med tekniken. Förr kunde jag sätta en strömtjuv, relä och fixa detta för en liten slant helt själv. Visst Hella 3000 kanske inte är det snyggaste men lyser bra. Så summa summarum är en snyggare men mindes praktisk bil.
#1278378
refbob skrev: fre 02 nov 2018, 23:52 Jag provade en V90 CC Ocean race i helgen. Jag tycker jag åker bekvämare i min XC70 Sport. Den stol jag åkte i hade en massa finesser men var knallhård.
Jag håller med angående bekvämligheten. Jag tycker också att på dom nyare modellerna just hellädern är sjukt hård. jämfört med v/xc70/60 från MY08-16). Detta har lett till att jag fortfarande håller kvar min V70 MY11 och om jag nu skulle köpa en ny bil kommer det tyvärr inte bli Volvo. Baksätet är stort plus, det är mer space, inte lika "trångt" som i föregående modell.
#1278432
XC70 är mycket mer bruksig bil, känns mycket mer robust, den tål att användas på ett sätt som dom nya 90 bilarna inte gör är enligt min erfarenhet. Det är känsligare plast i V90 vilket gör att dom kommer slitas mer om man använder bilen till att köra saker.
Stolarna är mjukare i XC70. Man sitter rakt upp i XC70, i v90cc halvligger man på Audi manér i stenhårda stolar.
Visst känns V90cc betydligt mer modern, med sin design och sin skärm osv, personligen så kan jag leva utan digitala mätartavlor.
Den enda bekvämligheten som jag saknar nu när jag inte kör en nyare bilmodell är pilotassist - det är ganska skönt speciellt i köer, nu har ju alla andra biltillverkar oxå denna manick så det är ju inte ett starkt köpargument just för en V90.
Jag böt bort min XC70 när V90 var helt ny, var väl 10:e V90cc i Sverige när jag fick min levererad, hade jag backat tiden hade jag inte bytt bort min XC70 mot en V90CC. Jag hade behållit min XC70 och kört den tills den trillade isär - det är en riktigt BRA bil. Alla bilar blir vardag efter ett tag -glädjen med en ny bil är ganska kortvarig.
#1278454
Jag hade en XC70 sport innan min V90 CC. Jag tycker att kan du vänta ett par år, gör det. Visst var det ett kvalitetslyft på en del punkter men det var lite nyhetens behag, när man kört ett tag så får man lätt känslan ”inte så mycket nytt under stolen” när det gäller komfort och köregenskaper. Jag menar, du går inte från en Bubbla till Tesla direkt.

Jag kom t.o.m att sakna XC ibland, särskilt då den är lite ruffigare och verkligen känns som en cross country. V90 är något mellanting, mer som en vanlig bil men marginellt högre.

Du har ju sport och när det gället chassi så undrar jag inte om de har använt sportkonceptet till originalet. Det kändes faktiskt som XC sport i chassit i originalversionen i V90. För mig var det ingen o ställning alls utan mer ”jaså, styvt chassi som i XCn”.

Så med facit i hand, spara på pengarna ett par år till, sedan vet vi inte hur marknaden ser ut men du kommer kunna få en V90 CC till ett mycket vettigare pris.
#1278614
Jag upplevde XC70 som något svajjig.
V90CC är väldigt stum, och då har jag ändå bara 18”, visserligen är VOL däcken förstärkta vad jag hört, men fjädringen är ”stenhård” för att vara en hög crosscountry.
Jag älskar det, det känns som att man kör en sportig modell.
Jag som kör 5000mil/år är glad att jag inte tog större fälgar för jag är rädd att det hade blivit lite väl hårt då för min smak.
#1278633
Vardelos skrev: sön 04 nov 2018, 08:51 Jag som kör 5000mil/år är glad att jag inte tog större fälgar för jag är rädd att det hade blivit lite väl hårt då för min smak.
Du sätter fingret på ett område som sällan nämns vid diskussion vid val av hjul/däck och det är antal mil/år, vilket är av stor betydelse mera än enbart dialogen kring utseende. Och kombinationen av hårdare satt chassi, fastare säten och kanske valet med större hjul/bredare/lägre profil gör skillnaden från XC70 till V90CC ganska stor.
Jag kör inte mera än 2500mil/år men 2000 mil av dem är längre landsväg på ca 15-20 mil/tillfälle. Så har man en XC70 och är nöjd med väghållningen skulle jag verkligen provköra V90CC med olika hjulstorlekar, för en CC med standard 18" är stabilare än en XC70 med sportchassi. Körde i somras ca 100 mil i XC70 och den kändes då "tyngre" och mindre följsam, så det var bara positivt att återgå till CCn. Så allt är en också en vanesak och man vänjer sig mycket snabbt.
#1278648
Robbi skrev:Jag hade en XC70 sport innan min V90 CC. Jag tycker att kan du vänta ett par år, gör det. Visst var det ett kvalitetslyft på en del punkter men det var lite nyhetens behag, när man kört ett tag så får man lätt känslan ”inte så mycket nytt under stolen” när det gäller komfort och köregenskaper. Jag menar, du går inte från en Bubbla till Tesla direkt.

Jag kom t.o.m att sakna XC ibland, särskilt då den är lite ruffigare och verkligen känns som en cross country. V90 är något mellanting, mer som en vanlig bil men marginellt högre.

Du har ju sport och när det gället chassi så undrar jag inte om de har använt sportkonceptet till originalet. Det kändes faktiskt som XC sport i chassit i originalversionen i V90. För mig var det ingen o ställning alls utan mer ”jaså, styvt chassi som i XCn”.

Så med facit i hand, spara på pengarna ett par år till, sedan vet vi inte hur marknaden ser ut men du kommer kunna få en V90 CC till ett mycket vettigare pris.
Lutar åt att behålla den jag har ett tag till, men att provköra vid tillfälle. Och då också ta i beaktan detta med däckprofil.
Är ju toppnöjd med den jag har. Det som gnager är väl att modellen verkar äta hjullager. På min förra -10, hann jag byta alla 4 inom 14 tusen mil. Och på min -15 har jag bytt båda i fram redan.
Behöver inte säga nåt om Volvo, kanske mer om lagertillverkaren.
Dessutom fick jag problem med diffen (pinjonglager slut) på min förra, vilket verkar vara ett vanligt problem på de äldre.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]