Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1277695
Går och funderar på en V90 CC då min nuvarande XC70 sport-15 har gått runt 15' snart. Dock är jag toppnöjd med denna och den uppfyller mina krav till punkt och pricka. Om jag bortser från den ständigt velande automatlådan som gärna vill slira istället för att distinkt växla...
Annars är den tyst, robust, beter sig vettigt i vinterväglag, säker och har all den utrustning jag behöver för tillfället.

Men ni med V90 CC, finns det någon som bytt upp sig från XC70 och har bara positiva saker att säga om bytet?

Har ju hört om mycket vägljud och annat i V90 men det kanske bara är vissa exemplar?

Såklart är ju infotainment och annat av nyare snitt, dock tycker jag inte att Sensus Navi etc jag har skämmer ut sig ännu.

Ska jag lägga ner och köra vidare?
#1277724
Jag har inte ägt någon av bilarna, men väl en V70 2013 och jag är nära att beställa en V90cc tjänstebil.

Grejen med 90-serien tycker jag är kvalitetskänslan, den slösande rymliga kupén och komforten. V90cc upplever jag väldigt stor, men den är inte direkt osmidig för det. Vägkänslan är bättre än i XC70. D4 AWD i XC70 upplever jag betydligt segare än D4 AWD i V90, antagligen har växellådan en del med saken att göra. Dock är V90CC D4 AWD verkligen ingen raket.

Grejen med XC70 är det bruksiga utseendet (snygg i mitt tycke), komforten och hur praktisk bilen är. Man sitter mer upprätt, sikten är bättre i alla riktningar, baksätet är fällbart 40-20-40.

Jag fick låna hem en V90cc över natten så att familjen hann provsitta i lugn och ro, jag provlastade barnvagnen osv. Det är en jättehärlig bil!
#1277750
Filippo76 skrev:
UnleashFusion skrev:Har du provkört v90cc?
Det har jag inte, om jag gör det så är man antagligen fångad...




Skickat från min iPhone med Tapatalk
V90CC är fantastik, jag tror nog du kommer bli lockad om du provkör. Men den XC70 du har är i mina ögon en fantastiskt bra bil, sen beror det ju på vilka ekonomiksa möjligheter du har och vad du vrdesätter i övrigt. Personligen hade jag behåll XC70 ett par år till, men det är ju du som ska välja och inte jag.
Vill du gärna köpa sprillans nytt? Annars kan du ju vänta lite till utbudet av begagnade V90CC ökar.
#1277765
Kört xc70 d4 awd-16 i 12,000 mil senaste 2 åren, och har nu en hyrbil v90cc d4 awd. Hade även en v90 i somras.

V90cc är ett lyft upp på alla sätt och vis. Tystare, bekvämare, fräschare...
Det enda jag inte gillar är bagageutrymmet (för oss med hund), och att motorn känns liten och ettrig. Gamla D4an känns som en rejäl dieselmotor med bottendrag, och nya känns som om den kommer från en fiat punto eller nåt :-)
Sen är väl skärmen... Ja, vad ska man säga. Lite störig?
Det är betydligt enklare att vrida en ratt ett snäpp än att trycka ett flertal gånger på en touchscreen om man t ex vill höja temperaturen i kupen nån grad.

Jag ser fram emot att byta :-D
Senast redigerad av 1 Lagomski, redigerad totalt 0 gånger.
#1277767
@Lagomski, Du kan ju alltid prata med bilen också för att höja/sänka värmen.
Tror också det kan vara lite förvirrande med en stor skärm att göra allt med i början men så småningom så lär man väl sig att ta sig runt problemen med t.ex röst kommandon?
#1277769
Lockis skrev:@Lagomski, Du kan ju alltid prata med bilen också för att höja/sänka värmen.
Tror också det kan vara lite förvirrande med en stor skärm att göra allt med i början men så småningom så lär man väl sig att ta sig runt problemen med t.ex röst kommandon?
Aha. Ja, du ser... Med en hyrbil är man inte helt insatt :) Vore fräckt om det funkade bra!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]